Zomerweer lokt 200.000 bezoekers naar Antwerps Bollekesfeest

Zomerweer lokt 200.000 bezoekers naar Antwerps Bollekesfeest

Het Bollekesfeest in de Antwerpse binnenstad heeft de voorbije drie dagen in totaal zowat 200.000 bezoekers over de vloer gekregen. Dat zijn er even veel als in 2017. De twaalfde editie stond vooral in het teken van duurzaamheid: betalen verliep cashless en met kaartjes in plaats van jetons en voor het eerst werden alle dranken in herbruikbare bekers geschonken. Niet alle liefhebbers van het traditionele “Bolleke” van Brouwerij De Koninck konden die aankondiging vooraf even goed smaken, maar aan de grote opkomst te zien heeft niemand daarom het evenement links laten liggen. Het Bollekesfeest is de voorbije jaren geëvolueerd van een culinair evenement in de schaduw van Antwerpen Proeft naar een volwaardig autonoom stadsfestival verspreid over verschillende pleinen in het historische centrum van de stad. Op de Grote Markt, de Groenplaats en het Steenplein vonden optredens van onder meer Daan, Stan Van Samang, Coco Jr. en Mathieu & Guillaume plaats, maar er waren ook dj’s, gegidste wandelingen, kinderanimatie, dansinitiaties en een streekproductenmarkt en -festijn. Daarnaast konden duizend gelukkigen een havenrondvaart boeken.
Het Bollekesfeest besliste om dit jaar volop voor duurzaamheid te gaan en net als vele andere festivals voor herbruikbare drankbekers te kiezen. Er werden 150.000 exemplaren gebruikt voor frisdrank, cocktails en wijn, maar Brouwerij De Koninck leverde ook 20.000 speciaal voor hun bieren ontworpen exemplaren, zodat de smaak van het “Bolleke” toch zo goed mogelijk tot zijn recht zou komen.

bron: Belga