Jazz Middelheim – Disney en klassieke jazzvirtuozen boven op derde festivaldag

In het Antwerpse Park Den Brandt was Jazz Middelheim zaterdag aan zijn derde festivaldag toe. Na de hiphoppers van Black Star donderdag en zangeres Melanie De Biasio vrijdag was de headlinerspot ditmaal voor het project “Jazz loves Disney”: zoals de naam het zegt, gaat het om een band die melodieën uit klassieke Disneyfilms in een nieuw jazzkleedje stopt. De rest van de dag was in vergelijking met de voorbije festivaldagen spek voor de bek van de traditionele jazzliefhebber, met passages van Fred Hersch, Robin Verheyen en Ben Sluijs. Sluijs, een van de bekendste saxofonisten van eigen bodem, mocht het hoofdpodium voor geopend verklaren met een kwartet waarmee hij twee jaar geleden ook al op Jazz Middelheim stond. Toen heette zijn samenwerking met pianist Bram De Looze, contrabassist Lennart Heyndels en drummer Dré Pallemaerts nog “veelbelovend” te zijn, intussen heeft het ensemble een stevige livereputatie opgebouwd na passages in de betere Belgische zalen. Het Ben Sluijs Quartet bracht een erg gevarieerde set, met Afrikaanse invloeden in “Jemina”, typische dromerige klanken in “Ice crystal” en wat meer uptempo werk in “Cell mates”. Dat alles zorgde voor een eerste staande ovatie van de dag – en zeker niet de laatste.
Een andere hedendaagse Belgische saxgrootheid, Robin Verheyen, is dit jaar ‘artist in residence’ op Jazz Middelheim, wat erop neerkomt dat je hem doorheen het festival in verschillende samenstellingen aan het werk kan zien op het hoofdpodium. Waar Verheyen donderdag het frontmanschap nog met de glimlach aan dEUS-zanger Tom Barman liet bij TaxiWars, stond hij zaterdag wel volop in de spotlights met zijn eigen Robin Verheyen Quartet. Hij bracht de internationale toppers Marc Copland (piano), Drew Gress (contrabas) en – vooral – Billy Hart (drums) mee en liet die naarmate de set vorderde steeds meer vrijheid om hun eigen ding te doen. Het was de eerste keer dat het ensemble live te zien was in Europa. Het viertal putte vooral uit de meest recente plaat “When the birds leave” en dat werd door het publiek duidelijk erg gesmaakt.
Voor de gezelligheidsfactor stevig werd opgedreven met de jazzy Disneynummers van The Amazing Keystone Big Band, een Frans gezelschap dat onder meer Selah Sue had opgetrommeld om de zang te verzorgen, was het nog de beurt aan de Amerikaanse pianovirtuoos Fred Hersch, meervoudig Grammy-genomineerde en na zijn maandenlange coma als gevolg van hiv in 2008 beschouwd als een echt fenomeen. Niet in het minst omdat menigeen ervan overtuigd is dat Hersch sindsdien een nóg hoger niveau haalt. Hersch bracht een intieme, soms wat donkere set, samen met zijn vaste kompanen John Hébert (contrabas) en Eric McPherson (drums).
Het zijpodium, elke dag in handen van één – relatief – jong talent, werd zaterdag verzorgd door de Frans saxofonist, klarinettist en componist Sylvain Rifflet. Die bracht in vier verschillende samenstellingen een duidelijk moderner jazzrepertoire, gecombineerd met New-Yorks minimalisme.
Zondag sluit Jazz Middelheim af met onder meer de komst van levende saxlegende Archie Shepp.

bron: Belga