KU Leuven werkt aan universele lader voor elektrische fietsen

KU Leuven werkt aan universele lader voor elektrische fietsen

De faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven werkt op de technologiecampus in Gent aan een universele lader voor elektrische fietsen. Sinds kort is er al zo’n lader op de markt, maar de KUL-ingenieurs willen het systeem verfijnen. De onderzoekers gaan bovendien na hoe bedrijven grote aantallen elektrische fietsen optimaal kunnen opladen met zonne-energie en hoe gebruikers het opladen van de batterij vanop afstand kunnen volgen op hun smartphone. Dat zegt KU Leuvenonderzoeker Bart Huyck. “Alle fietsfabrikanten hebben momenteel hun eigen lader met een eigen stekker”, zegt onderzoeker Bart Huyck van het onderzoeksproject ULiVE. “Wij willen een universele lader ontwikkelen die past op elke elektrische fiets.”

“Heel wat mensen gebruiken hun elektrische fiets voor woon-werkverkeer of bijvoorbeeld om naar de supermarkt te gaan”, zegt Huyck. “Als ze dan een dertigtal kilometer afgelegd hebben, zeker met een speed pedelec, kan de batterij al behoorlijk leeg zijn. Veel mensen kopen een tweede lader om de fiets dan op te laden op het werk. De bedoeling is om een universele lader te ontwikkelen zodat een bedrijf met één systeem laders kan voorzien voor alle werknemers, bezoekers of klanten.”



In het ideale geval hebben alle elektrische fietsen dezelfde stekker, maar daarvoor is het wachten op een verplichte norm, zegt Huyck. Toen het onderzoeksproject begon, was er nog geen universele lader op de markt. Intussen heeft onder andere het Oostenrijkse bedrijf Bike Energy zo’n lader ontwikkeld, voornamelijk voor de toeristische industrie. “We willen bestaande systemen verder verfijnen en aanvullen met een koppeling met een smart grid, het slimme elektriciteitsnet van de toekomst. Zo willen we maximaal gebruik maken van zonne-energie om de fietsen te laden. Verder willen we de gebruiker ook informatie over de laadtoestand van de fiets bezorgen via een app. Niets is immers zo vervelend als bij het vertrek te constateren dat je fiets niet opgeladen is”, zegt Huyck.

“Na de onderzoeksfase waarin we nu het concept van de universele lader aan het uitdiepen zijn, zullen we het komende jaar de resultaten communiceren via workshops en een brochure”, klinkt het. “Op die manier willen we bedrijven en particulieren informeren over hoe je elektrische fietsen kan laden en wat je al dan niet moet doen om de levensduur van je batterij zo hoog mogelijk te houden.”

bron: Belga