Vlaamse regio’s scoren bij toeristen uit de Lage Landen

Vlaamse regio’s scoren bij toeristen uit de Lage Landen
Belga / N. Maeterlinck

In 2016 zijn 2,3 miljoen Belgen en Nederlanders op vakantie gegaan naar één van de zestien Vlaamse groene regio’s. Dat blijkt uit een vijfjaarlijks onderzoek van de vijf Vlaamse provincies. De toeristen besteedden samen 390 miljoen euro.

In Vlaanderen bleven 7,5 miljoen vakantiegangers overnachten in 2016. De vijf kunststeden (Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen) staan in voor 28% van de overnachtingen, één toerist op drie trekt naar de kust. De Vlaamse regio’s, het onderwerp van het onderzoek, waren voor 39% van de vakantiegangers de eindbestemming.

Limburg scoort best



Twee jaar geleden trokken 2,3 miljoen vakantiegangers uit België en Nederland naar de Vlaamse groene regio’s. Dat bracht in totaal maar liefst 390 miljoen euro in het laatje. Opvallend is dat 42% van de toeristen naar Limburg trekt, met onder meer Haspengouw en de Limburgse Kempen als trekpleisters. Eén toerist op vijf trekt naar de Antwerpse Kempen. West-Vlaanderen vervolledigt de top drie en verleidt 17% van de toeristen met onder andere de Leiestreek en de Westhoek.

Gastronomie

De vakantiegangers kiezen voor de Vlaamse groene regio’s om te ontspannen, te wandelen, te fietsen en voor het landschap en de omgeving. Nederlanders richten zich iets meer op bezienswaardigheden en zien de vlotte bereikbaarheid als een troef. Ook gastronomie is uitermate belangrijk voor de helft van de toeristen.

Om zich vooraf te informeren over de regio baseert de vakantieganger zich vaak op een eerder bezoek aan de regio. Dat is voor vier op de tien het geval. Ook tips en suggesties van vrienden en familie zijn belangrijk. Online kanalen zijn duidelijk belangrijker om zich vooraf te informeren dan brochures of drukwerk.