Burger King slaat de bal volledig mis met social media-campagne

Burger King slaat de bal volledig mis met social media-campagne
AFP / M. Ngan

Een Russische social media-campagne voor Burger King is slecht onthaald. De fastfoodketen moedigde vrouwen aan om zich te laten bezwangeren door stervoetballers. De ‘gelukkigen’ maakten zo kans op levenslang gratis hamburgers en drie miljoen roebel (zo’n 40.000 euro).

Uit het Russisch vertaald: “Vrouwen die in staat zijn om de beste voetbalgenen naar Rusland over te brengen, leggen zo de basis voor het succes van het Russische nationale team. Ga ervoor! We geloven in jullie!” Met die woorden wilde Burger King vrouwen aanmoedigen om kindjes te maken. De advertentie die alleen in Rusland liep, kreeg onmiddellijk een hoop kritiek waaronder dat het vrouwonvriendelijk zou zijn. Niet lang daarna verdween de campagne van het toneel. Burger King heeft zich ondertussen geëxcuseerd.

Opvallende uitlatingen 



De advertentie komt slechts een week nadat Russisch parlementslid Tamara Pletnyova vrouwelijke inwoners uit Rusland had opgeroepen om juist niet zwanger te worden van buitenlandse voetballers. Volgens haar zouden de meisjes alleen maar gedumpt worden en kinderen krijgen met slechte genen.