Online reclamelabel kan influencers en merk negatief aantasten

Online reclamelabel kan influencers en merk negatief aantasten

Een reclamelabel voor online adverteerders kan het merk negatief aantasten door een stijging in reclameherkenning en scepticisme. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksconsortium Adlit bij 414 deelnemers. Het publiek vindt de influencer bovendien ook minder geloofwaardig indien die een product aanprijst op Youtube, Instagram of andere sociale media. Toch is er nood aan een duidelijk label, dat liefst zeer centraal wordt geplaatst.
Uit nieuw onderzoek blijkt dat het plaatsen van een reclamelabel, zoals #reclame, enkele negatieve effecten heeft voor zowel de influencer als het merk waarvoor in een post wordt geadverteerd. Die negatieve effecten vallen wel weg wanneer de boodschap over het product niet eenzijdig positief is maar ook negatieve aspecten toont. “Als je als influencer positieve en negatieve aspecten van het product toont, valt het scepticisme weg”, zegt onderzoeker Liselot Hudders. “We gaan verder onderzoek doen om te kijken hoe je transparant kan zijn, zonder je geloofwaardigheid te verliezen.”

Toch pleiten de onderzoekers voor een duidelijk reclamelabel voor online content gericht op kinderen tussen 6 en 12. Uit onderzoek blijkt bovendien dat jongeren die boodschap enkel registreren als die erg duidelijk in beeld komt, dus niet zoals de huidige ‘sponsored’-banners op Youtube of de gekende ‘Product Placement’ aanduiding op het televisiescherm. De onderzoekers hebben testen gedaan voor een duidelijke en herkenbare boodschap, met als resultaat een banner met de duidelijke boodschap “reclame”. Een ontwerp met gele letters op zwarte achtergrond, die vooral in het centrum van het beeld wordt opgemerkt.



Federaal minister van Economie Kris Peeters belooft met de onderzoekers en influencers te overleggen over regels rond online advertising.

bron: Belga