Vlaamse Radiovereniging heeft bedenkingen bij samenwerking VAR en radiozender van SBS

Vlaamse Radiovereniging heeft bedenkingen bij samenwerking VAR en radiozender van SBS

De Vlaamse Radiovereniging heeft serieuze bedenkingen bij de samenwerking tussen de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), een volle dochter van de VRT, en NRJ, de nieuwe radiozender van SBS. “De VAR heeft als exclusieve reclameregie voor de radiozenders van de openbare omroep al een zeer dominante positie in de reclamemarkt”, zegt de Vlaamse Radiovereniging. SBS, de moederholding van de commerciële zenders Vier, Vijf en Zes, start dit najaar met NRJ, de nieuwe radiozender die zich op actieve luisteraars tussen 14 en 44 richt. Twee Vlaamse mediagroepen vormen de integrale aandeelhoudersstructuur van NRJ Vlaanderen: 50 procent Mediahuis (uitgever van onder meer De Standaard/Het Nieuwsblad) en 50 procent De Vijver Media, moederholding van SBS.

Dat uitgerekend een dochteronderneming van de VRT, een overheidsbedrijf, instaat voor de reclameregie van de commerciële zender NRJ, doet volgens de Vlaamse Radiovereniging, dat de belangen van de Vlaamse radio-omroepen verdedigt, menig wenkbrauw fronsen. “Door NRJ bij dezelfde regie als de VRT aan te sluiten, geeft de VRT de nieuwe radiospeler NRJ een immense duw. Dit lijkt ons alvast niet de opdracht van een openbare omroep en/of een dochterbedrijf ervan”, luidt het woensdag in een persmededeling van de Vlaamse Radiovereniging.



De samenwerking tussen NRJ en de VAR versterkt de nu al dominante positie van de VRT-radiozenders in de reclamemarkt, benadrukt de Vlaamse Radiovereniging. “Daarnaast is het niet ondenkbaar dat de opgehaalde budgetten aan radioreclame door de VRT, die nu terugvloeien naar Vlaanderen, in de toekomst hun weg vinden naar NRJ”, luidt het.

De Vlaamse Radiovereniging benadrukt bovendien dat de VRT, door zich met NRJ expliciet op het lokale niveau te richten, ook de markt van de lokale radio’s gaat aanvallen. “En deze sector heeft het de laatste jaren al bijzonder moeilijk”, luidt het nog.

De Tijd schreef zaterdag dat ook Medialaan, de moederholding van onder meer VTM, Q-Music en Joe, boos is over de reclamedeal tussen de VAR en SBS. Volgens Vlaams minister voor Media Sven Gatz heeft de VAR in principe “een autonome bedrijfsvoering”. “De minister ziet de VRT binnenkort en neemt dan de gelegenheid om de bredere positie van de VAR in verhouding tot de openbare omroep te bespreken”, luidt het woensdagmiddag bij de woordvoerster van Gatz.

bron: Belga