Stemming in transportcommissie EU-parlement "hoogdag voor uitbuiting werknemers"

door
Belga
Leestijd 2 min.

De transportbonden kraken het resultaat van de stemming in de transportcommissie van het Europees Parlement tot op de grond af. De commissieleden beslisten maandagavond om de sociale dumping in de sector aan te pakken, maar de bonden spreken over "een hoogdag voor de uitbuiting van werknemers". "We worden verplicht massaal te mobiliseren", luidt het. In de commissie werd gestemd over de rij- en rusttijden van chauffeurs en over hun loon- en arbeidsvoorwaarden. Er werd onder meer beslist dat buitenlandse truckers die tijdelijke 'cabotage'-opdrachten uitvoeren in een andere lidstaat hetzelfde loon moeten krijgen als hun collega's in dat land. Een voorstel om die verplichting ook op te leggen bij internationale transporten, haalde het echter niet.

De Europese transportfederatie ETF en de erbij aangesloten Belgische bonden ACV Transcom en BTB-ABVV zijn niet te spreken over de stemming. Chauffeurs die in het buitenland werken, wordt het recht op een eerlijke vergoeding ontnomen, luidt de kritiek. De bonden betogen dat de deur wagenwijd openstaat voor een oneigenlijk gebruik van de regels, waardoor buitenlandse chauffeurs de facto binnenlandse ritten zullen kunnen uitvoeren tegen een lagere verloning. "Als dit er definitief doorkomt, zal dit sociale dumping net vergemakkelijken", zegt Jan Sannen van ACV Transcom.

Frank Moreels, voorzitter van BTB-ABVV en topman van de ETF, is "boos en gefrustreerd" omdat de rusttijden van de chauffeurs "ingekrompen" worden. Volgens de bonden zullen werkgevers hun chauffeurs drie weken op de weg kunnen houden met slechts 24 uur rusttijd. Moreels: "Als deze beslissing stand houdt, dan zullen de beroepschauffeurs minder rusttijd per maand hebben en zullen ze langere periodes van huis zijn. Gevolg: vermoeide chauffeurs, en we weten allemaal dat vermoeidheid op de weg dodelijk kan zijn."

Over het dossier moeten de Europese lidstaten en het voltallige parlement nog een akkoord vinden. "We gaan beraden wat we moeten doen, maar ik denk niet dat we dit kunnen laten passeren zonder onze stem te laten horen", zegt Sannen. "We worden verplicht massaal te mobiliseren." Hij benadrukt dat de Belgische truckers solidair zijn met hun collega's in Oost-Europa, die door hun werkgevers onder druk gezet zullen worden om nog meer uren te kloppen.

Dezelfde kritiek is overigens te horen bij Transport & Logistiek Vlaanderen. Na de stemming in de parlementscommissie "blijft de deur openstaan voor misbruik en blijft de positie van de Belgische vervoerder onder druk staan", klinkt het daar.

bron: Belga