Audi stopt leveringen van V6-dieselwagens van modellen A6 en A7

Audi stopt leveringen van V6-dieselwagens van modellen A6 en A7

De Duitse luxewagenbouwer Audi, een dochter van autoconcern Volkswagen, heeft zelf onregelmatigheden vastgesteld bij de dieselmotorsoftware van 60.000 auto’s van de modellen A6 en A7 en de leveringen stopgezet. Dat heeft topman Rupert Stadler vandaag gezegd in Ingolstadt. Audi onderzoekt naar eigen zeggen systematisch alle motoren. De jongste ontdekking heeft de autobouwer vorige week aan de Duitse toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gemeld, klinkt het. De huidige modellen A6 en A7 krijgen binnenkort een opvolger. Eerder vandaag raakte bekend dat Audi ervan verdacht wordt een tot dusver onbekende sjoemelsoftware gebruikt te hebben bij V6 TDI-wagens van het model A6. Dat berichtte Der Spiegel en werd bevestigd door een KBA-woordvoerder. Ook het Duitse ministerie van Verkeer bevestigde het bericht. In Duitsland zijn zowat 33.000 wagens betrokken, wereldwijd zowat 60.000.

De autobouwer krijgt nu de kans om zijn versie van de feiten te geven. Als bevestigd zou worden dat het om voertuigen gaat met ongeoorloofde software, dan hangen Audi opnieuw verplichte terugroepacties boven het hoofd.



Volgens Der Spiegel gaat het om wagens die voldoen aan de meest recente Euro 6-norm. Die wagens zijn uitgerust met een zogenaamde SCR-katalysator voor reiniging van stikstofoxiden. Die heeft voor een goede werking AdBlue nodig, een oplossing van ureum, waarvoor in de wagen een extra tank voorzien is. AdBlue wordt in de uitlaatstroom geïnjecteerd en zorgt ervoor dat de stikstofoxiden omgezet worden naar onschadelijke stikstof en waterdamp.

Opdat een klant niet zelf AdBlue zou moeten bijvullen, maar dat kan gebeuren bij de eerstvolgende servicebeurt in de werkplaats, zou Audi er met software voor gezorgd hebben dat de inspuiting van de reinigingsvloeistof op een bepaald moment sterk verminderd wordt, om toe te komen tot het volgende onderhoud. Gedurende de periode dat de toevoer van AdBlue verlaagd wordt, functioneert de SCR-katalysator niet of nauwelijks. Het giftige gas ontsnapt dan in hoge concentraties uit de uitlaat.

bron: Belga