Bekende komiek maakt zonder het te weten reclame voor Japans bedrijf

Aziz Ansari, een bekende stand-upcomedian uit de Verenigde Staten, is opgedoken in een advertentie van het Japans bedrijf. De affiche is op zijn zachts gezegd vreemd, want de komiek is niet echt bekend in het land en niets wijst erop dat hij op de hoogte is dat zijn afbeelding gebruikt wordt.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Wat je allemaal niet ontdekt als je een beetje op je omgeving let. Zo was Instagramgebruiker hellofancypop in Japan toen ze een opvallende affiche zag waarop reclame werd gemaakt voor een winkel waar je pasfoto's kan laten nemen. Het beeld bestond uit negen foto's van mensen. De meeste daarvan leken Japanners, maar de persoon rechts bovenaan valt op. Het is Aziz Ansari, een Amerikaanse komiek met Indische roots, die amper bekend is Japan.

Persfoto bij artikel Time

De vraag is dan ook waarom een foto van hem op de affiche terecht is gekomen. Het staat al vast dat Aziz zijn protret niet liet nemen in de winkel. Het beeld dat gebruikt werd, is namelijk een persfoto die ook al ingezet werd bij een artikel dat de stand-upcomedian schreef voor Time.

De kans is dus groot dat de maker van de affiche op Google op zoek is gegaan naar foto's om op zijn affiche te zetten. Hoe hij bij Ansari terechtkwam en welke zoektermen hij daarvoor gebruikt heeft, is een raadsel. Maar mocht de komiek ooit beslissen dat hij geen moppen meer wil tappen, dat kan hij altijd carrièreswitch naar model voor pasfotowinkels overwegen.

Instagram / hellofancypop