Grote duim roept op tot hoffelijkheid na Gents circulatieplan

door
Belga
Leestijd 1 min.

De stad Gent lanceert een campagne om weggebruikers te sensibiliseren voor meer hoffelijkheid in het verkeer. Het campagnebeeld, een grote duim, zal hier en daar in het straatbeeld komen, maar komt ook op broodzakken, appels en bierviltjes. "De positie van de weggebruikers is veranderd door het circulatieplan", zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Dat betekent dat iedereen zijn plaats moet vinden, ook ten opzichte van andere weggebruikers." De campagne vraagt om drie 'duimregels' aan te moedigen met een opgestoken duim. De voorrangsregels respecteren, richting aangeven en het maken van oogcontact met andere weggebruikers. In Gent veranderde het verkeer het afgelopen jaar ingrijpend: een kwart meer fietsers, een groter autovrij gebied en minder doorgaand autoverkeer.

Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw wil die ingeslagen weg verder bewandelen. "Voor een stad is de fiets het ideale vervoersmiddel", aldus Watteeuw, "dat er bovendien voor zorgt dat de leefbaarheid gegarandeerd blijft." Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat er ook voor wijken rond de Gentse ring R40 een circulatieplan komt. "Maar ook daar zijn bekommernissen over het drukke verkeer. We moeten daar een antwoord op bieden. Ook daar hebben mensen recht op leefkwaliteit en bereikbaarheid."

bron: Belga