IMEC realiseert ‘veelbelovende doorbraak’ in batterijtechnologie elektrische wagens

IMEC realiseert 'veelbelovende doorbraak' in batterijtechnologie elektrische wagens

Onderzoekers van het Leuvense onderzoekscentrum IMEC hebben naar eigen zeggen een belangrijke doorbraak gerealiseerd op vlak van batterijen voor elektrische wagens. Ze ontwikkelden nieuw nanocomposiet materiaal voor vaste Lithium-ion batterijen en denken hiermee op termijn de actieradius van elektrische wagens met de helft te kunnen verlengen. De vondst wordt deze week voorgesteld tijdens de IDTechEx Show in Berlijn. Elektrische auto’s rijden vandaag rond met ‘natte’ Lithium-ion batterijen. ‘Nat’ omdat een vloeistof als elektroliet voor het transport zorgt van de Lithium-ionen tussen de twee polen van de batterij. De onderzoekswereld werkt evenwel aan een nieuw type batterij op basis van een vast elektroliet. Men gelooft hiermee een hogere energiedichtheid (meer energie voor hetzelfde volume), betrouwbaarheid en levensduur en een hogere oplaadsnelheid te kunnen realiseren.

Tot nog toe waren de vastestof-batterijen geen succes maar het nieuwe vaste elektroliet dat IMEC ontwikkelde brengt daar verandering in. Met een energiedichtheid van 200 Wh/liter en een laadsnelheid van 0,5C (2 uur) scoort deze prototypebatterij aanzienlijk beter. “Als alles volgen plan verloopt, zal het met de nieuwe technologie mogelijk zijn om tegen eind 2018 de meeste vloeibare Li-ion batterijen te evenaren en ze in de jaren nadien te overtreffen”, aldus IMEC.

“We werken met een nanocomposiet materiaal dat wordt aangebracht als vloeistof en pas achteraf in een vaste stof wordt omgezet. Dat heeft als grote voordeel dat batterijfabrikanten hun productieproces niet drastisch moeten gaan veranderen als ze dit nieuw soort batterijen willen gaan maken. Ons uiteindelijk doel is om elektrolieten te ontwikkelen met een geleidbaarheid die tien keer beter is dan de huidige vloeibare elektrolieten”, zegt Philippe Vereecken, hoofdonderzoeker en programmaleider bij IMEC.

bron: Belga