Hulplijn 1712 kreeg vorig jaar bijna 5.000 oproepen

Hulplijn 1712 kreeg vorig jaar bijna 5.000 oproepen

1712, de hulplijn voor elke burger met vragen over geweld, is vorig jaar gecontacteerd door 4.812 mensen. Dat is ongeveer 5 procent meer dan in 2016. Ook het aantal bezoeken op de website www.1712.be steeg in 2017 gevoelig met 8,6 procent ten opzichte van 2016. Mensen contacteren 1712 vooral met vragen over kindermishandeling (62%) en partnergeweld (14%). In 95 procent van de gevallen nemen volwassenen contact op met de hulplijn. Kinderen en jongeren nemen opvallend minder zelf contact op. “Door jaarlijks minstens één grote campagne te organiseren, maar ook door samenwerking met andere partners zoals vzw Zijn, KVLV, De Lijn, enz. wordt de bekendheid van 1712 steeds groter”, verklaart het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin dinsdag in een mededeling de stijging.

Dat voegt daaraan toe dat door de vele getuigenissen over grensoverschrijdend gedrag in de sport- en de cultuursector het belangrijk is dat slachtoffers weten dat er een hulplijn is waar ze terechtkunnen met vragen. 1712 meet sinds midden 2016 deze categorie apart. In 2017 waren er in totaal 26 oproepen over geweld in de sportsector. De hulplijn ontving 43 oproepen over seksueel geweld in de sector vrije tijd.

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “De cijfers van 2017 bevestigen dat 1712 de voorbije jaren steeds meer bekendheid heeft verworven. 1712 wil ook de eigen werking voortdurend verbeteren. Daarom wordt er gewerkt aan een verdere optimalisering van de inhoudelijke en organisatorische werking van de hulplijn. Zo wordt in 2018 een coördinator aangeworven, worden de openingsuren verruimd en wordt een chatfunctie voor jongeren en kinderen geïnstalleerd.”

bron: Belga