Werkgevers halen hun charmes boven

Foto Unsplash

Bedrijven die talent in eigen huis willen houden, doen er goed aan om hun werknemers af en toe in de watten te leggen. Gratis eten, verplichte sportsessies en een cinemazaal op kantoor: er zijn duidelijk genoeg manieren om het personeel te plezieren.

W ij bij Metro kijken telkens reikhalzend uit naar onze jaarlijkse incentive: een tripje naar de zon met het hele team. Bijzonder fijn, al gaan grote jongens als Google nog enkele stapjes verder. Wie aan de slag is in het hoofdkantoor van deze internetreus heeft bijvoorbeeld elke dag de keuze uit veertig eettenten. Van saladbar tot foodtruck of gezellige brasserie, er zijn duidelijk opties genoeg. Pittig detail: elke maaltijd is gratis. Zit je achteraf met een goedaardige indigestie opgescheept? Dan kan je je onder handen laten nemen door een dokter of een fysiotherapeut, die 24 uur op 24 aanwezig is.
Ook andere giganten halen alles uit de kast om een goede werkomgeving te creëren. Denk maar aan Netflix, dat niet alleen binge watching, maar ook binge parenting toelaat. Het personeel van de streamingdienst kan onbeperkt ouderschapsverlof nemen in het jaar waarin ze vader of moeder worden.

Geld cadeau



Salesforce heeft eveneens een opvallende troef. Het internationale softwarebedrijf laat z’n werknemers zes extra dagen per jaar betaald verlof opnemen om vrijwillgerswerk te doen. Daarnaast krijgen ze een cheque van 800 euro die ze mogen schenken aan een goed doel naar keuze. Fervente vakantiegangers doen er dan weer goed aan om te werken bij Airbnb, dat z’n personeel elk jaar 1.600 euro cadeau geeft. Dat bedrag kunnen ze gebruiken voor een reisje, op voorwaarde dat ze overnachten bij een stekje dat geboekt is via de online marktplaats.

Sporten tijdens de werkuren

Verder valt het op dat steeds meer bedrijven hun werknemers aanmoedigen om hun sportieve ziel boven te halen. Het sportlabel Bjorn Borg gaat nog een stapje verder. Op het hoofdkantoor worden alle zestig werknemers verplicht om vrijdag naar de fitness te trekken. “‘Als je niet wil sporten, moet je maar opstappen’, zei de CEO Henrik Bunge daar eerder over.

Ook dichter bij huis zijn er heel wat bedrijven die out of the box durven te denken. Denk maar aan Nike in Laakdal, dat eveneens heeft begrepen dat ze belang hebben bij fitte en gezonde werknemers. Zo zijn er op de bedrijfscampus van Nike tal van sportfaciliteiten voorzien, waaronder basketbalterreinen, tennisvelden, een squashruimte en een fitness. Werknemers mogen er zich naar gelieve in het zweet werken, zolang ze maar acht uur per dag presteren.

Dierenliefhebbers kunnen terecht bij Mars, dat naast een chocoladeafdeling ook honden- en kattenvoeding in de portefeuille heeft zitten. Huisdieren meenemen naar de werkvloer is er dus dagelijkse kost. Maar het leukste kantoor van het land? Dat is misschien wel Nanopixel. Dit virtualrealitybedrijf in Roeselare vindt het belangrijk dat mensen zich kunnen ontspannen en heeft een cinemazaal, fitness én een bar met pooltafel voorzien. Wij kunnen ons alvast inbeelden dat een biertje of een film de ideale stressbestrijders zijn. (ldc)