«Werken voor een start-up is zo leerrijk»

EY is een partner in crime van Startups.be. Samen staan ze achter de campagne van Failing Forward en geven ze ondernemers een duwtje in de rug. Wouter Desmet is verantwoordelijk voor alles wat met start-ups te maken heeft en zet zich al jaren in om het ondernemersklimaat in Vlaanderen te verbeteren. “Het was niet meer dan logisch dat EY meestapte in het Failing Forwardverhaal.”

Wat doet EYnovation?

“Vijftien jaar geleden zette ik zelf mijn eerste stappen als ondernemer met een consultancybedrijf rond expertise in subsidies. Daarna richtte ik een bedrijf op dat start-ups coachte. Sindsdien ben ik nooit vertrokken uit de wereld van de start-ups. Een paar jaar geleden verkocht ik mijn bedrijf aan EY en werd ik verantwoordelijk voor EYnovation, ons project voor start-ups. We voorzien individuele begeleiding aan een lage kost, zoals legaal advies, een cursus boekhouden… Met 2.300 werknemers in België hebben we heel wat nuttige expertise in huis. Daarnaast bieden we ook groepssessies aan met verschillende geïnteresseerde start-ups, bijvoorbeeld over ondernemen in China. Ook events, waar ondernemers hun product kunnen pitchen of jobfairs, maken deel uit van onze werking.”

Hoe is het gesteld met het huidige ondernemersklimaat?



“Ondernemen is niet eenvoudig, maar het gaat wel gemakkelijker dan vijftien jaar geleden. Ik vind dat ondernemers en ook werknemers van een start-up meer respect krijgen dan vroeger. Toen kreeg je het advies ‘om een deftige job te zoeken die zekerheid biedt’. Nu beseffen mensen dat werken voor een start-up enorm leerrijk is. En het is vandaag de dag ook veel gemakkelijker om aan fondsen te geraken.

In Vlaanderen heerst er wel nog steeds een heel andere mentaliteit dan in pakweg de VS. Hier blijven ondernemers maar beter met beide voeten op de grond. In de VS is het geen enkel probleem als je pretendeert de nieuwe Mark Zuckerberg te worden. Een onderneming die failliet gegaan is zien ze daar als een ervaring rijker, maar hier geraak je in zo’n geval nog moeilijk aan financiering voor een volgend project.”

Wanneer kom je best naar buiten met je idee?

“Zo snel mogelijk. Ik geloof heel sterk in het Lean Startup Principe. Laat je eerste idee meteen valideren door je doelpubliek. Wacht niet tot je een afgewerkt product hebt, want wie weet sla je de bal helemaal mis.”


3 ondernemerstips van Wouter

  • Laat je idee vanaf het prille begin valideren door de doelgroep en stuur voortdurend bij. Vraag de mening van mensen die geen voorkennis hebben. Het product moet voor zichzelf kunnen spreken. Vrienden en familie betrek je beter niet. Zij zullen geen eerlijke feedback geven.
  • Bovenop een goed idee heb je eerst en vooral een goed team nodig. Zorg ervoor dat alle kwaliteiten benut worden.
  • Wees niet te perfectionistisch.