Nieuwe sluis in Harelbeke in gebruik genomen

In Harelbeke is maandag de gloednieuwe sluis officieel in gebruik genomen. Die sluis is de grootste en duurste investering in het kader van het Seine-Scheldeproject. De eerste schippers werden verrast met een mandje vol lekkers. In 2015 werd begonnen met de werken aan de nieuwe sluis. In het kader van het project Seine-Schelde dat Parijs verbindt met de Schelde in Gent en Antwerpen moest er een nieuwe sluis komen voor schepen van 190 meter. Het was meteen het grootste project op Vlaamse bodem, goed voor een prijskaartje van ongeveer 100 miljoen euro.
Tijdens de werken moest een tijdelijke stuw en een tijdelijke sluis gebouwd worden om het scheepvaartverkeer verder te garanderen. Vorig jaar werd uiteindelijk gestart met de bouw van de nieuwe sluis. Die is 230 meter lang, 4,7 meter diep en 12,5 meter breed. Opmerkelijk is dat door de bouw van een nieuwe stuw de sluis volledig energieneutraal zal kunnen werken.
De tijdelijke sluis blijft nog even in werking om kinderziektes op te vangen, maar nog voor het paasverlof zal er gestart worden met de afbraak van die tijdelijke sluis. Daarna wordt de bouw van de nieuwe permanente stuw gestart, net zoals de aanleg van een vistrap. Er komt ook nog een draaibrug voor het fietsverkeer.
“Met deze werken maken we de Leie klaar voor grotere schepen en maken we de binnenvaart aantrekkelijker voor meer bedrijven. Elke vracht die we naar de waterweg halen, halen we ook weg van onze overvolle wegen”, aldus Vlaams minister voor Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).
Tegelijkertijd neemt Harelbeke de omgeving onder handen. De stad wil de Leie terug dichter bij de kern brengen. De werken moeten een schoolvoorbeeld worden van hoe een belangrijke economische as tegelijkertijd kan zorgen voor een betere leefbaarheid voor de stad.

bron: Belga