“In de toekomst beter wat meer de Vlaamse nuchterheid behouden”

In de toekomst beter wat meer de Vlaamse nuchterheid behouden

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts trekt lessen uit de ellenlange vertraging voor het miljoenen-project Retibo, het nieuwe ticketingsysteem voor De Lijn. “We hadden in deze beter onze Vlaamse nuchterheid wat meer behouden”, zei de N-VA-minister vandaag tijdens een gedachtewisseling met De Lijn-baas Roger Kesteloot in het Vlaams parlement. Het langverwachte nieuwe ticketingsysteem van De Lijn, Retibo – of Registratie-, Ticketing- en Boordcomputer – bezorgt de openbaarvervoersmaatschappij al sinds 2011 kopzorgen. De opdracht werd dan door toenmalig minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) toegekend aan THV Profa, maar al snel bleek dat de gevraagde software eigenlijk te complex was en de timing dus niet realistisch. Het budget is intussen opgelopen van 97 naar 149,8 miljoen euro, de timing opgeschoven van 2015 naar 2018-2019. De Lijn heeft de leverancier intussen al met 4,25 miljoen aan vertragingsboetes opgezadeld.

Directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot mocht vandaag tekst en uitleg komen geven in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement. Hij stelde een nieuwe timing voor: abonnementshouders moeten tegen het einde van het tweede kwartaal van dit jaar een Mobib-kaart hebben, waarna alle reizigers geteld zullen kunnen worden. Dat was één van de belangrijkste eisen van de regering. De verbeterde real-time info voor de reizigers komt er dit voorjaar nog, de aankondiging van haltes op bussen komt er pas in de tweede helft van volgend jaar.



Maar de topman van De Lijn moest toch vooral door het stof. “Hoe lang hebben wij het nu al over Retibo? Hoe vaak zijn er nu al niet nieuwe timings vooropgesteld? Ik heb mijnheer Kesteloot daar nu al tientallen vragen over gesteld maar we staan na tien jaar nog altijd nergens”, zei Open Vld’er Marino Keulen. “Het is heel pijnlijk dat het bij de MIVB, verdorie in Brussel waar er toch heel verderfelijke berichten zijn verschenen wanneer het over ICT gaat, wél werkt. Dan moet dat in Vlaanderen toch ook simpel zijn?”, fulmineerde hij.

Zijn collega-parlementsleden Björn Rzoska (Groen), Karin Brouwers (CD&V) en Joris Vandenbroucke (sp.a) sloten zich deels aan bij die kritiek. Het parlement vroeg zich ook af hoe zeker Kesteloot van de nieuwe vooropgestelde timings was.

Die laatste moest toegeven dat die nog steeds onderwerp zijn van onderhandelingen met de leverancier. Kesteloot benadrukte wel dat de hefboom-mogelijkheden daar beperkt zijn, omdat De Lijn nu al, “op enkele honderdduizenden euro’s na”, het maximum aan vertragingsboetes heeft geheven. Van het stopzetten van Retibo is in elk geval geen sprake, benadrukte de directeur-generaal. “Dat hebben we tot twee keer toe overwogen, tot twee keer toe zijn we tot de vaststelling gekomen dat de alternatieven niet beter zijn.”

De meerderheid vraagt nu, met de steun van sp.a, dat er twee opvolgingscommissies komen, een vlak voor de zomer en eentje eind dit jaar, om na te gaan of De Lijn de vooropgestelde timings wel degelijk heeft gehaald.

bron: Belga