VRT-radio verliest marktaandeel, Medialaan-zenders groeien

De VRT-radiozenders hebben in de laatste vier maanden van vorig jaar licht aan marktaandeel verloren. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde CIM-cijfers. De Medialaan-zenders Qmusic en Joe gingen er dan weer allebei op vooruit – Joe is de sterkste groeier, van 7,3 naar 8,8 pct. Bij de VRT kennen enkel Radio 1 en Klara een heel lichte stijging: ze eindigen op respectievelijk 8 en 2,2 pct. Studio Brussel gaat 0,1 procentpunt achteruit (12,4 pct). Radio 2 blijft de best beluisterde zender, met een marktaandeel van 30,5 pct – in de tweede golf van 2017 was dat nog 31,8 pct. Opvallende achteruitgang is er bij MNM, dat in de laatste golf van 2016 nog op 11,2 pct zat, en een jaar later op 9 pct eindigt. Binnen de doelgroep van 12- tot 24-jarigen blijft MNM wel de grootste, merkt de VRT op.

Voor de VRT wijzen deze cijfers erop dat radio meer dan ooit de dagelijkse compagnon van de Vlaming blijft. “Dat elke dag ruim 3 miljoen mensen naar een van onze radiomerken luisteren thuis, op het werk of onderweg daar zijn we blij en dankbaar om.”



Medialaan-zender Joe is dus de sterkste stijger, maar ook Qmusic gaat erop vooruit: van 11,1 naar 11,8 pct. Samen hebben deze zenders 1,1 miljoen dagelijkse luisteraars. “Onze radiozenders zijn alive and kicking en groeien volop”, aldus programmadirecteur radio Iwan Reuvekamp.

Ook Nostalgie kent een lichte stijging: van 5,4 naar 5,6 pct. “We zijn blij dat het historische lage bereik van de totale radiomarkt van de vorige golf zich heeft hersteld”, reageert algemeen directeur ad interim bij Nostalgie Kim Beyns.

bron: Belga