Hoe licht de FOD Financiën de burgers in?

De FOD Financiën is de Federale Overheidsdienst bij uitstek waar burgers het vaakst mee in contact komen. Voor de personenbelasting alleen al doen elk jaar 6.900.000 burgers aangifte. “Met andere federale overheidsdiensten komen de meeste mensen nauwelijks in contact. Ons kennen ze wel. Net daarom is het zo belangrijk dat we volop inzetten op dienstverlening, zodat de burger zijn verplichtingen kan nakomen”, weet Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën.

1. Met een face-to-face gesprek

“We hebben 11 infocentra waar burgers via een face-to-face gesprek geïnformeerd worden en vragen kunnen stellen over hun belastingaangifte of over andere fiscale onderwerpen. We weten dat het internet niet voor iedereen weggelegd is, daarom is het menselijk contact ook in dit digitale tijdperk nog belangrijk”, merkt Francis Adyns op.

2. Via een contactcenter

“Ook telefonisch kan je antwoord krijgen op al je vragen over belastingen, via ons contactcenter”, vertelt Francis Adyns.

3. Via de elektronische weg

“We beschikken over een nagelnieuwe internetsite (financien.belgium.be/nl) om de burger duidelijk te vertellen wat hij moet doen. Bijkomend kan de burger via MyMinfin alles zien wat de FOD over hem of haar weet.

De digitale boot konden we niet missen, en het werd een succes. Het aantal gebruikers van de digitale belastingaangifte Taks-on-web blijft stijgen. De toepassing heeft dan ook veel voordelen.

Er is een duidelijke structuur, het biedt zekerheid en veel zaken zijn vooraf ingevuld. De vereenvoudigde aangifte voorzien we wel nog steeds op papier, dit werkt het handigste bij dit doelpubliek. Leuker kunnen we belastingen niet maken, maar het is onze plicht om het makkelijker te maken”, besluit Francis Adyns.


Ontdek de voordelen van een job bij FOD Financiën op www.jobfin.be