Elektrische fiets verovert de straat

De elektrische fiets is aan een stevige opmars bezig. Dat blijkt uit de jaarlijkse verkeersonveiligheidsenquête van Vias Institute. De verschillen per regio zijn wel groot.
Belga / S. Gremmelprez

De elektrische fiets is aan een stevige opmars bezig. Dat blijkt uit de jaarlijkse verkeersonveiligheidsenquête van Vias Institute. De verschillen per regio zijn wel groot.

In heel België gebruikte 10% het voorbije jaar een elektrische fiets. Dat is dubbel zoveel als drie jaar geleden. Dat in Wallonië minder elektrisch gefietst wordt, is geen verrassing. Ook de gewone fiets wordt er minder van stal gehaald. In Wallonië ligt het fietsgebruik rond 25%, en in de provincie Luxemburg zelfs maar op 17%. In bijna alle Vlaamse provincies reed meer dan de helft van de burgers het afgelopen jaar met de fiets.

Amper 30% Walen op openbaar vervoer



Ook het openbaar vervoer is minder populair bij de Walen dan bij de Vlamingen. Zo’n 70% van de Waalse respondenten gebruikte in 2017 geen enkele keer een vorm van openbaar vervoer. In Brussel zijn de gebruikers van publiek transport met 63% het talrijkst. Maar ook in de meeste Vlaamse provincies nam 40 à 45% wel eens de trein, tram of bus.

Koning auto

De koning van de weg is nog steeds de wagen. Maar liefst 81% van de Belgen heeft het afgelopen jaar achter het stuur gezeten. De auto blijft enorm populair en het procentuele aandeel van de andere vervoermiddelen blijft er beperkt, met uitzondering van Brussel. Daar is de balans tussen de verschillende vervoermiddelen beter, zegt Vias.

«De Belg blijft zich voornamelijk verplaatsen met de wagen, ook al zien we dat de laatste jaren het aandeel van de elektrische fiets toegenomen is. Om de mobiliteit te verbeteren is het nodig om in te zetten op een zo goed mogelijke mix van vervoermiddelen die maximaal op elkaar afgestemd zijn», reageert federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR).