Gewestministers fluiten Bellot terug over plannen voor maximumsnelheid van 130 km/u

Gewestministers fluiten Bellot terug over plannen voor maximumsnelheid van 130 km/u

De plannen van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) om de maximumsnelheid op sommige stukken autosnelweg te verhogen naar 130 km/u vallen bij zijn gewestcollega’s op een koude steen. “Als we de maximumsnelheid verhogen, dan verhogen we ook de dodentol op de weg”, reageert Vlaams minister Ben Weyts (N-VA). Ook Waals minister Carlo Di Antonio (cdH) wil niet mee. Minister Bellot breekt vandaag in de Franstalige pers opnieuw een lans voor een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/u op bepaalde stukken snelweg. Dat plan moet nog naar de gewesten, die moeten beslissen op welke stukken de snelheid wordt opgedreven, maar de minister verwacht daar “geen onaangename verrassingen”. “Alles werd op voorhand doorgesproken”, zegt hij.

Maar dat blijkt nu toch iets te optimistisch. Vlaams minister Weyts schoot het idee eerder dit jaar al eens af, en doet dat nu opnieuw. “We wéten dat een verhoging naar 130 kilometer per uur zal leiden tot meer verkeersdoden.” De N-VA-minister verwijst naar een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV, intussen VIAS, red.), “dat zwart op wit voorspelt dat tien kilometer per uur sneller rijden jaarlijks 25 extra dodelijke slachtoffers geeft”. En ook de ervaringen in Nederland, waar men sinds kort wel 130 km/u mag rijden, zijn weinig hoopgevend, meent Weyts.



“We kampen in Vlaanderen nu al met de schande van 400 verkeersdoden op één jaar tijd. Nog meer doden tellen om een paar minuten tijd te winnen is voor mij onaanvaardbaar. Ik wil de prijs van extra verkeersdoden niet betalen.”

Ook Waals minister Di Antonio wil niet van een hogere maximumsnelheid weten. “Dat zou een zeer fout signaal geven aangezien studies aantonen dat een hogere snelheid ongelukken in de hand werkt en de ongelukken bovendien erger maakt”, reageert hij.

bron: Belga