TreinTramBus pro Vlaamse investeringen in spoor, maar “waarom blijft De Lijn achter?”

De Vlaamse regering wil 100 miljoen euro investeren in elf Vlaamse spoorwegprojecten. Een zeer positieve evolutie, reageert TreinTramBus, want de trein biedt een waardevol alternatief voor ons overvol wegennet. Vraag is waarom de Vlaamse regering wel blijft besparen bij De Lijn, waardoor het aantal tram- en buspassagiers al jaren daalt. De organisatie dringt aan op een verhoging van het exploitatiebudget van De Lijn in plaats van een verdere besparing. Volgens Het Belang van Limburg hebben de Vlaamse meerderheidspartijen een akkoord bereikt om 100 miljoen euro vrij te maken voor de cofinanciering van de federale spoorinvesteringen. Dat bedrag moet de uitvoering van de Vlaamse spoorprioriteiten versnellen en komt bovenop de 371 miljoen euro die het federale niveau uittrekt voor spoorinvesteringen in Vlaanderen in de periode 2018-2022, aldus de krant.

Dat het Vlaams gewest de infrastructuur voor reizigerstreinen mee financiert, is een primeur. Honderd miljoen euro gespreid over vijf jaar is “bescheiden vergeleken met de miljardeninvesteringen voor onderhoud en aanleg van nieuwe wegen, maar het principe is belangrijk”. TreinTramBus juicht de beslissing toe. “Relatief bescheiden investeringen kunnen zeer gunstige effecten opleveren voor de mobiliteit van veel mensen”, reageert de organisatie.



TreinTramBus vraagt zich wel af waarom de Vlaamse regering verder bespaart bij De Lijn. “Enkele weken geleden werd de Gentse tramlijn naar Ledeberg (Moscou) ingekort omdat de sporen er compleet versleten zijn. Vorig weekend brak een doorgeroeste bovenleidingpaal op het drukke kruispunt Harmonie in Antwerpen. Trams van meer dan 40 jaar oud blijven in dienst. Waarom investeert de Vlaamse regering niet voldoende in haar eigen tram- en busnet?”, werpt voorzitter Stefan Stynen op.

Het aantal tram- en buspassagiers daalt, terwijl de wegen steeds drukker worden. Die drukte zorgt voor meer tijdverlies, langere rittijden voor trams en bussen en hogere exploitatiekosten voor De Lijn. TreinTramBus dringt aan op een verhoging van het exploitatiebudget van De Lijn in plaats van een verdere besparing.

bron: Belga