Tournée Minérale heeft blijvend effect

AFP PHOTO / GEORGES GOBET

Deelnemers aan Tournée Minérale, de uitdaging om een maand lang geen alcohol te drinken, consumeren ook nadien minder alcohol. Dat blijkt uit onderzoek van de UGent.

De Universiteit Gent bevroeg de deelnemers aan Tournée Minérale drie keer: bij de start, aan het einde van de alcoholvrije maand en een half jaar nadien. Iets meer dan 15.000 mensen beantwoordden zowel de eerste als de laatste enquête. Het resultaat is opmerkelijk: vóór de actie dronk die groep gemiddeld tien glazen alcohol per week. Een half jaar nadien zijn dat er nog acht.



Uit de eerdere bevraging bleek al dat de meeste deelnemers zich tijdens de alcoholvrije maand beter in hun vel gevoeld hadden. Die positieve effecten willen ze duidelijk niet zomaar opgeven: ze vinden het de moeite waard om zes maanden later nog steeds anders met alcohol om te gaan.

De houding van deelnemers ten opzichte van alcohol is ook gewijzigd. Ze grijpen minder uit gewoonte naar alcohol, bijvoorbeeld tijdens het koken of voor de televisie. Veel deelnemers verklaren ook dat ze door hun deelname bewuster met alcohol zijn beginnen omgaan, en dat ze gemakkelijker alcohol kunnen weigeren als het hen aangeboden wordt.

Nieuwe editie

Tournée Minérale komt in februari 2018 terug. Dat laten organisatoren VAD/De DrugLijn en Stichting tegen Kanker weten. De eerste editie begin dit jaar was een succes, met meer dan 120.000 Belgen die gedurende een maand geen druppel alcohol tot zich namen.

Voor de tweede editie wordt de website opgefrist. Nieuw is dat je een vriend, familielid of collega kan uitdagen om mee te doen. Om hem of haar extra te motiveren, kan je beloven een som te storten als die vriend het de hele maand volhoudt. Het ingezamelde geld wordt door Stichting tegen Kanker ingezet voor kankeronderzoek.