Takeldiensten willen erkenning als "vierde urgentiedienst"

door
Belga
Leestijd 2 min.

De takel- en bergingdiensten in België willen erkenning krijgen als "vierde urgentiedienst". Zo willen ze bij dringende opdrachten voorrang krijgen in het verkeer, net als politie, brandweer en ziekenwagen. Ze moeten daarvoor wel eerst professionaliseren, geeft sectorfederatie Traxio toe. Traxio heeft een nieuw kwaliteitslabel in het leven geroepen: Road Support. Daarmee hoopt de autofederatie alle 200 takelbedrijven in België op dezelfde lijn te krijgen. "Takelbedrijven van Oostende tot Aarlen moeten op dezelfde manier werken", zegt Traxio-woordvoerder Philippe Decrock. "Als we echt een vierde urgentiedienst willen worden, moeten we ons imago opkrikken."

"In het verleden hebben te veel bedrijven immers in de grijze zone gewerkt", klinkt het. Daarom zal niet alleen de kwaliteit van het materiaal belangrijk zijn om het Road Support-label te krijgen, maar ook respect voor sociale afspraken. Zwartwerk is uit den boze en de (loon)afspraken die op sectorniveau met de vakbonden gemaakt werden, moeten worden nageleefd. Tot nu toe was dat bij sommige bedrijven een probleem, erkent Decrock.

Traxio hoopt dat de takeldiensten hun voertuigen zullen voorzien van uniforme zwaailichten en dezelfde fluogele en zwarte beschildering. "Nu hebben takeldiensten soms een probleem als ze binnen 20 minuten ter plaatse moeten zijn voor een ongeval op de snelweg. In Nederland en Engeland bestaat er een officieel groen zwaailicht en weten mensen dat ze prioriteit moeten geven als ze zo'n zwaailicht in hun achteruitkijkspiegel zien."

Traxio hoopt die prioriteit in het verkeer als vierde urgentiedienst bij ons ook te krijgen. "We zijn er al een tijdje over aan het praten met de overheid. Door de branche te professionaliseren met het label zullen we kunnen aantonen dat diegenen die het minder nauw nemen met de spelregels, eruit zijn en dat je dus op een serieuze manier kunt onderhandelen", zegt Decrock.

bron: Belga