Aha: daarom zijn we zo tuk op gezouten karamel

Van ijs met gezouten karamel tot de bekende oranje reep van chocolademerk Tony's Chocolonely: veel mensen kunnen niet weerstaan aan de goddelijke combinatie van de zoete en zoute smaak. Wetenschappers hebben nu achterhaald hoe dat komt.
door
Liesbeth
Leestijd 1 min.

Om te onderzoeken waarom gezouten karamel zo populair is, hebben onderzoekers van de University of Florida 150 Amerikanen opgetrommeld. De gelukzakken mochten allerlei lekkernijen proeven. Ondertussen gingen de wetenschappers na wat er zich in de hersenpan van de mensen afspeelde.

Gouden trio

Ze ontdekten dat als de proefpersonen iets zoet, zout of vet aten, er stofjes vrijkwamen in de hersenen. Opvallend genoeg vertonen die veel gelijkenissen met de stoffen die worden aangemaakt als je heroïne gebruikt. Dat een combinatie van die drie smaken tot een vreetbui en een onaangename indigestie leidt, is dus plots niet meer zo vreemd.

Professor Chris Janiszewski heeft een naam geplakt op het fenomeen: 'hedonistische escalatie'. Hierbij snakt je brein naar meer omdat je bij elke hap een nieuwe smaak ontdekt. Als er geen combinatie van die drie smaken op je bord ligt, treedt er 'hedonistische adaptatie' op. Dan heb je met andere woorden sneller het gevoel dat je verzadigd bent.