MOBIB-kaart werkt nog niet optimaal bij De Lijn

MOBIB-kaart werkt nog niet optimaal bij De Lijn
Belga / D. Waem

Houders van een MOBIB-kaart van de NMBS, TEC of MIVB kunnen daarop geen abonnement van De Lijn plaatsen, maar moeten een extra kaart kopen. De vervoersmaatschappij laat weten dat het probleem tegen begin volgend jaar opgelost zou zijn.

Het doel van de MOBIB-kaart, die in 2006 in het leven werd geroepen, is om te dienen als een verzamelplaats voor al je abonnementen op het openbaar vervoer. Mensen met een abonnement van de NMBS, De Lijn, TEC of MIVB hoeven dan niet langer verschillende kaarten mee te nemen voor een verplaatsing. Alleen zorgt een technisch probleem bij De Lijn ervoor dat dat niet altijd mogelijk is.

Reizigers die beschikken over een MOBIB-kaart van de NMBS, TEC of MIVB kunnen daar niet zomaar een abonnement van De Lijn op plaatsen. De vervoersmaatschappij vraagt dat ze daarvoor een kaart van De Lijn ter waarde van 5 euro kopen. Omgekeerd lukt het wel. Je kan aan een MOBIB-kaart van De Lijn andere abonnementen toevoegen.

“MOBIB mag niet voorbijgestreefd worden”

“Dit is pure Kafka. Het is bijna grappig, maar zou dat niet mogen zijn”, stelt Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V). “Met de opkomst van allerlei apps voor multimodaal vervoer, moeten we ervoor zorgen dat de MOBIB-kaart niet te snel voorbijgestreefd is.” Het parlementslid vraagt de mobiliteitsministers van ons land om samen te zitten en een concreet plan uit te werken rond de combimobiliteit van de toekomst.

De Lijn is zich bewust van de technische fout en werkt aan een oplossing. “Het probleem ligt bij een softwareleverancier die een deadline niet heeft gehaald. Het bedrijf heeft daarvoor al een boete betaald”, reageert woordvoerder Tom Van de Vreken. “Begin volgend jaar wordt een oplossing uitgetest en uitgerold.” Hij geeft ook mee dat mensen die zowel de trein als De Lijn gebruiken, geholpen zijn met een combi-abonnement.

(xvdl)