NMBS-topvrouw: “Ons S-aanbod is weinig of niet gekend”

NMBS-topvrouw: "Ons S-aanbod is weinig of niet gekend"

Sophie Dutordoir heeft de smaak te pakken. Na haar eerste uiteenzetting in het parlement vorige week, was de nieuwe spoorbazin de centrale gast op een evenement van ondernemersorganisatie Voka. Ze herhaalde er haar boodschap over de slechte bedrijfscultuur bij de spoorwegen. Maar het ging ook over de mobiliteit in Brussel. “Ons S-aanbod is weinig of niet gekend”, gaf ze toe. Voka Metropolitan, de afdeling van ondernemersorganisatie in Brussel en omgeving, had ongeveer 200 ondernemers en politici verzameld om naar de plannen van Dutordoir te luisteren. Voorzitter Jean-Paul Van Avermaet, vorig jaar nog genoemd als kandidaat-NMBS-baas, leidde Dutordoir in. Van Avermaet riep bedrijfsleiders op om zich voor te bereiden “op een dreigend verkeersinfarct” en alternatieven te zoeken voor hun personeel, bijvoorbeeld via het openbaar vervoer of telewerken.

“Er zijn elke dag files in Brussel en omstreken. Denk aan het kaduuk viaduct, wegen die verdwijnen in zinkgaten, spoorstakingen of alweer een ongeval op de ring. Het is gewoon geworden om te horen dat er 200 à 300 kilometer file staat tijdens de spits”, zei Van Avermaet. “En denk niet dat het alleen maar kan beteren. Er moeten nog heel wat herstelwerken beginnen aan de tunnels en de ring. En er moeten ook nieuwe tramlijnen aangelegd worden en de metro wordt doorgetrokken. De komende jaren zal er dus zeker nog meer hinder zijn door alle werken.”



Aan Dutordoir vraagt Voka dan ook een “stipt, tijdsefficiënt en comfortabel aanbod” van de NMBS. Van Avermaet verwees in het bijzonder naar het S-aanbod. Dat is het voorstadsnetwerk rond Brussel, dat de spoorwegmaatschappij al bijna 2 jaar met een apart S-label aanduidt. Het gaat om circa 700 treinen per dag op twaalf lijnen met 143 stations, waarvan 34 in Brussel. Voka wil dat dit netwerk “aantrekkelijk genoeg is en de nodige capaciteit biedt” en wil mee helpen om het S-net te promoten.

Dutordoir hoorde het graag. “Ik ga met veel plezier gratis publiciteit maken in uw boekske.” De nieuwe spoorbazin gaf toe dat het S-aanbod “weinig of niet gekend is”. “We gaan massaal acties doen om het bekender te maken”, zei Dutordoir. Maar er is nog meer te doen. “Van de 34 Brussels stations zitter er 20 verstopt in het bos. We gaan met duidelijke pijlen beter aanduiden waar ze zijn. Met de gemeentes gaan we kijken hoe we het aanbod beter kenbaar kunnen maken, ook bij scholen, werknemers en bedrijven”, kondigde ze aan.

Dankzij het miljard euro dat minister van Mobiliteit François Bellot – een van de toehoorders in de zaal – heeft vrijgemaakt, krijgt het voorstadsnetwerk rond Brussel volgens Dutordoir “een nieuw elan”. “Vanaf 2018 kunnen de infrastructuurwerken hervatten, eerst hoofdzakelijk door Infrabel maar wij zullen volgen om te voorzien in de nodige haltes, parkings of andere vormen van intermodaliteit. De verbinding Brussel-Namen moet tegen het transportplan van 2024 over vier sporen kunnen.”

bron: Belga