Miljoenendeal rond Medialaan en Mediafin hertekent Vlaams medialandschap

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het Vlaamse medialandschap wordt weer grondig hertekend. Roularta heeft immers aangekondigd dat het zijn belang van 50 procent in Medialaan verkoopt aan De Persgroep, dat zo de enige eigenaar wordt van Medialaan. Omgekeerd neemt Roularta de aandelen van De Persgroep in Mediafin over. Dat meldt het beursgenoteerde Roularta in een persbericht. Al sinds 1998 zwaaien De Persgroep en Roularta op gelijke voet de plak bij Medialaan. Na een deal waaraan Roularta 217,5 miljoen euro cash zal overhouden, wordt De Persgroep de enige eigenaar van de groep boven televisiezenders vtm, Q2, Vitaya en CAZ, de radiozenders Q music en JOE en mobiele telecomoperator Mobile Vikings. In de deal is ook Mediafin betrokken, de uitgever van De Tijd en L'Echo. De Persgroep verkoopt zijn aandeel daarin, 50 procent naast de Franstalige groep Rossel, aan Roularta.

Roularta kiest voor een "duidelijke focus" en plooit terug op lokale media (het heeft onder meer De Zondag en Deze Week in z'n portefeuille) en kwaliteitsmagazines (Knack, Le Vif, Trends, Sportmagazine, Nest, Plus Magazine, enzovoort). "De toetreding in het kapitaal van Mediafin past perfect in die positionering", stelt Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group. De verkoop van de Medialaan-aandelen maakt "aanzienlijke middelen" vrij om de "digitale en multichannel strategie verder vorm te geven", zegt hij ook.

De Persgroep-topman Christian Van Thillo mikt dan weer op media die zich richten tot een breed publiek. "De uitbreiding van onze participatie in Medialaan is van strategische waarde voor onze onderneming. De convergentie van alle media op het internet wordt elke dag belangrijker. We willen onze positie in de digitale markt substantieel versterken om lokaal te kunnen concurreren met de globale techspelers die deze markt domineren", zegt hij. "De sterke audiovisuele marktpositie en expertise van Medialaan zullen daarbij zeker helpen."

De transacties zullen zo snel mogelijk aangemeld worden bij de Belgische Mededingingsautoriteit, stellen de bedrijven nog.

bron: Belga