Eerste test met wagen zonder chauffeur in ons land

Eerste test met wagen zonder chauffeur in ons land

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en Vias institute, het voormalige BIVV, hebben een autonome shuttle zonder bestuurder getest. Het is de eerste keer dat zo’n test in België gedaan wordt. De shuttles kunnen mensen oppikken en weer afzetten, stoppen als er zich obstakels op de weg bevinden en reageren op voetgangers en fietsers. Vanaf begin 2018 zullen er tests plaatsvinden met volledig autonome voertuigen op de openbare weg. De milieuvriendelijke autonome shuttles kunnen een tiental personen vervoeren en zijn ideaal om korte vastgelegde trajecten zelfstandig te overbruggen. Tijdens de test rijden ze zo’n 11 km/u, maar ze kunnen in de praktijk 20 km/u rijden. Momenteel worden ze gebruikt in een “beschermde” omgeving waarbij er geen interactie is met andere wagens.

In de toekomst zullen er wellicht 2 aanvullende vervoersmodi bestaan: mensen rijden met hun eigen voertuig tot een bepaalde plaats waarna een “zelfrijdende shuttle” hen langs korte trajecten naar het stadscentrum brengt waar geen individuele voertuigen toegelaten worden. Dat kan een perfecte aanvulling zijn op het huidige openbaar vervoer. De shuttles zijn niet alleen voordelig, maar ook veilig. De autonome shuttles kunnen andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers detecteren zodat botsingen op die trajecten vermeden kunnen worden. De shuttles zijn daarvoor uitgerust met 4 “lidars”, die met lasertechnologie de omgeving scannen.



Er zijn ook enkele “werkpunten” bij de nieuwe technologie. Zo zijn extreme weersomstandigheden problematisch voor de autonome shuttle. Felle regen, hevige mist, en zeker sneeuw kunnen ervoor zorgen dat het zicht van de lasers belemmerd wordt waardoor de omgeving niet accuraat wordt gescand. De batterijen zijn bovendien niet voorzien op extreme temperaturen zoals vrieskou of temperaturen boven de 40 graden Celsius. Ook de openbare infrastructuur moet aanzienlijk worden verbeterd, zodat zelfrijdende shuttles de verkeersborden en rijstroken goed kunnen detecteren, als ze op de openbare weg willen rondrijden.

bron: Belga