De Lijn onderzoekt met Genk en Mechelen haalbaarheid van autonome shuttles

De Lijn onderzoekt met Genk en Mechelen haalbaarheid van autonome shuttles

Openbaarvervoermaatschappij De Lijn onderzoekt samen met Genk en Mechelen of autonome shuttles haalbaar zijn in deze twee steden. Het gaat om de ruimtelijke inpassing van zelfrijdende bussen, de gevolgen voor de mobiliteit en de interesse van voldoende reizigers. De steden en De Lijn willen zich zo voorbereiden op de mobiliteit van de toekomst, klinkt het in een persbericht. Een elektrische autonome shuttle is een voertuig dat zich zelfstandig en met lage snelheid (gemiddeld 20 km/u) door het verkeer beweegt. Dit gebeurt op een kort, vast traject dat hiervoor is aangepast. Een autonome shuttle deelt de weg met ander verkeer en heeft geen aparte infrastructuur nodig. Een dispatching houdt het voertuig in de gaten. De technologie is dezelfde als die in zelfrijdende auto’s.

“Op Brussels Airport zijn we daar al langer mee bezig: nog dit jaar kiezen we een constructeur om een zelfrijdende shuttlebus voor de luchthaven te bouwen. In een stedelijke omgeving zal de toepassing complexer zijn, maar dat houdt ons niet tegen om te starten met onderzoek”, aldus minister van Mobiliteit Ben Weyts.



Een gespecialiseerd bureau zal tegen begin 2018 een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Als de studie aantoont dat een autonome shuttle kan in een of meerdere steden, volgt een aanbesteding in 2018-2019.

Met Antwerpen en Leuven lopen verregaande gesprekken over de opstart van een studie.

bron: Belga