Stroompanne in Gent trof meer dan 23.000 klanten

door
Belga
Leestijd 2 min.

De grote stroompanne in Gent waarbij vorige donderdag na een brand in het transformatorenstation aan de Nieuwevaart de elektriciteitstoevoer in 500 straten uitviel, heeft meer dan 23.000 klanten getroffen. "We hebben al meer dan 2.000 vragen van klanten gekregen, vooral voor schadevergoedingen of ongemakkenvergoedingen", zegt woordvoerder Simon Van Wijmeersch van Eandis. De stroomonderbreking deed zich donderdag om 6.23 uur voor. Het incident vond plaats in het transformatorenstation aan de Nieuwevaart in Gent en door de hevige rookontwikkeling konden technici zich lange tijd niet in de cabine begeven. Nadat het transformatorenstation weer veilig werd verklaard, begon Eandis wijk per wijk opnieuw van spanning te voorzien. Kort na 20 uur hadden alle getroffen klanten opnieuw stroom.

Het ging om meer dan 500 straten. Eandis meldde eerst een duizendtal getroffen gezinnen maar uiteindelijk ging het om 23.400 aansluitingen. "We hebben nu al meer dan 2.000 vragen van klanten gekregen, vooral voor schadevergoedingen of ongemakkenvergoedingen. We kunnen nog geen uitspraak doen over de uitkomst daarvan. Dat moet verzekeringstechnisch nog uitgeklaard worden. We hopen zo snel mogelijk uitsluitsel te hebben. We zoeken naar een oplossing en de klanten zullen allemaal persoonlijk een antwoord ontvangen", zegt Van Wijmeersch.

Uit de vaststellingen van de brandweer bleek dat alles wijst op een accidentele oorzaak. Vermoedelijk ging het om een kortsluiting, waardoor Eandis mogelijk overmacht kan inroepen voor het incident. Alle gebruikers die aangesloten zijn op het distributienet kunnen normaal bij een stroomonderbreking van meer dan 4 uur een vergoeding voor geleden ongemak aanvragen. De vergoeding bedraagt 35 euro voor een gezin, vermeerderd met 20 euro voor elke bijkomende periode van vier uur, maar de vergoedingsplicht geldt niet bij een noodsituatie of overmacht.

bron: Belga