Nieuwe vertrekprocedure treinen terug naar af

Nieuwe vertrekprocedure treinen terug naar af

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft de ontwikkeling van een nieuwe vertrekprocedure, waarbij treinen pas zouden vertrekken nadat alle deuren gesloten zijn, stopgezet. Het project voldeed niet aan de verwachtingen, zo werd vernomen bij de NMBS. Ze werkt aan een alternatief. De huidige vertrekprocedure leidt soms tot incidenten. De deur van de treinbegeleider blijft open tot de trein vertrekt. Maar omdat de trein elk moment in beweging kan komen, mag de treinbegeleider niemand meer laten opstappen, ook niet meer door zijn geopende deur. Laatkomers hebben daar soms weinig begrip voor, zeker omdat het soms nog een tijdje kan duren alvorens de trein effectief vertrekt. De treinbestuurder moet immers wachten tot het sein op groen staat.

De nieuwe vertrekprocedure moest dat probleem van de baan helpen, maar ze raakte niet door de nodige tests. “Er zijn uit de tests een aantal belangrijke tekortkomingen gebleken, die maken dat de verwachtingen op het vlak van beschikbaarheid, betrouwbaarheid en impact op de stiptheid niet kunnen word ingelost door het huidige project”, stelt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Daarom is het huidige project stopgezet.”



De NMBS zegt aan een alternatief te werken, maar gaat niet in op de vraag hoe dat er zou kunnen uitzien. “We werken aan een alternatief dat de veiligheid van zowel reizigers als treinbegeleiders maximaal waarborgt en aangepast is aan de systemen die in de toekomst gebruikt kunnen worden”, klinkt het. Ook over een timing laat de spoorwegmaatschappij zich niet uit.

bron: Belga