NMBS breidt dienstverlening voor mensen met beperkte mobiliteit uit

De NMBS verdubbelt het aantal stations waar treinreizigers met beperkte mobiliteit tot drie uur voor vertrek persoonlijke assistentie kunnen reserveren. Vanaf maandag 4 september zijn er dat 41, in vergelijking met 18 nu, laat de vervoersmaatschappij weten in een persbericht.

Tot 2016 moesten mensen met een beperkte mobiliteit persoonlijke assistentie 24 uur op voorhand reserveren. Begin 2016 werd die reservatietermijn voor een reis tussen 18 grotere stations ingeperkt tot drie uur. Vanaf 4 september 2017 komen daar nog eens 23 stations bij.

Aan deze kortere reserveringstijd zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet het gaan om een rechtstreekse treinverbinding, dus zonder overstap, tussen twee van de 41 stations. Daarnaast mag de treinrit ten vroegste om 6.30 uur beginnen en moet die voor 21 uur eindigen. De NMBS voegt daar wel aan toe dat de vragen voor assistentie buiten die periode zeer beperkt zijn. Bovendien neemt twee derde van de reizigers op een weekdag een trein in een van de 41 stations.

In 2016 werden via het Contact Center van NMBS meer dan 53.000 aanvragen gedaan voor assistentie aan personen met beperkte mobiliteit. Dat is veertig procent meer dan vijf jaar geleden. Eén aanvraag slaat doorgaans op meerdere interventies. Zo kan een pendelaar die ’s morgens naar zijn werk reist en ’s avonds opnieuw naar huis doorgaans rekenen op vier interventies (zowel ’s morgens als ’s avonds in het vertrek- en aankomststation).