Noodcentrale 112 krijgt minder valse of oneigenlijke oproepen

door
Belga
Leestijd 1 min.

Het aantal algemene oproepen naar de 112-alarmcentrale is vorig jaar afgenomen met 2,4 procent. Het aantal echte noodoproepen daarentegen is met 4 procent gestegen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de FOD Binnenlandse Zaken. In totaal kreeg de 112-centrale vorig jaar 2,7 miljoen oproepen, waarvan er 1,1 miljoen echte noodoproepen bleken. Volgens Jérôme Glorie, directeur-generaal van de algemene directie Civiele Veiligheid, is de daling van het aantal oneigenlijke of valse oproepen voor een stuk te danken aan het toenemende gebruik van smartphones, waardoor mensen minder vaak gaan "broekzakbellen".

Daarnaast gaat hij ervan uit dat een campagne tegen misbruik van het 112-noodnummer zijn effect heeft gehad. "Dat misbruik gaat over mensen die bellen om pakweg pizza te bestellen. Maar er zijn ook mensen die willen weten wie de apotheek van wacht is. Het is informatie die elders te vinden is en waarvoor de 112-centrale niet nodeloos moet belast worden", zegt Glorie.

Vanaf volgende week zal de 112 overigens ook bereikbaar zijn voor een app. De app, die minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon nog zal voorstellen, zal het ook mogelijk maken om de plaats van de noodoproep automatisch te lokaliseren.

bron: Belga