Kust zet noden toeristen om in nieuwe producten

De Belgische kust, de Franse Opaalkust en Belgisch Luxemburg gaan tot 2020 op zoek naar de nieuwste trends en tendensen in de toeristische sector. Het is de bedoeling op basis van die bevindingen nieuwe diensten en producten te ontwikkelen. Het startschot van het project, dat de naam “Tendances” meekreeg, werd woensdag gegeven in Koksijde. “De toeristische sector moet blijven vernieuwen. Stilstaan is achteruit gaan en dus moeten we inspelen op de noden van vandaag waarbij toeristen en bezoekers een totaalbeleving willen”, aldus voorzitter van Westtoer Franky De Block. Daarom is er een nieuw project “Tendances” uitgewerkt, dat steun geniet van het Europese Interreg I-subsidiëringsprogramma, om de toeristische markt te screenen naar de nieuwigheden in de sector, maar ook peilt naar de verwachtingen van de toeristen. Die bevindingen moeten omgezet worden in concrete ideeën en uiteindelijk uitmonden in producten en diensten die de beleving voor de toerist vergroten.

De kust gaat werken rond drie thema’s. Eerst komt gastronomie aan de beurt. Zo zal er samengewerkt worden met specialisten zoals Sandra Bekkari en topchef Stéphane Buyens. In workshop zal er getoond worden hoe er gezond kan gekookt worden met lokale producten. Een tweede thema is interieur waarbij interieurcoaches zich engageren om toeristische ondernemers tips te geven hoe ze kun zaak moeten inkleden. Een derde thema, in 2019, wordt e-marketing waarbij de ondernemers lessen krijgen in hoe ze zichzelf ook digitaal in de markt kunnen zetten.



Er zal samengewerkt worden met andere regio’s zoals de Opaalkust en Belgisch Luxemburg, omdat de drie regio’s een soortgelijk matuur toeristisch profiel genieten, maar Luxemburg staat bijvoorbeeld al verder in e-marketing, en kan dus de andere regio’s heel wat bijbrengen.

Het project loopt nog 2020 en kost 1,13 miljoen euro waarvan de helft vanuit Europa komt.

bron: Belga