"Vele klachten zijn gevolg van oneerlijke energiefactuur"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Dat de federale ombudsdienst Energie vorig jaar 30 procent meer klachten heeft ontvangen, is volgens sp.a te verklaren door de "oneerlijke energiefactuur". Parlementslid Rob Beenders verwijst naar "de forse stijging van de elektriciteitsfactuur zoals de btw-verhoging, de invoering van de Turteltaks en de afschaffing van de gratis stroom". De federale ombudsdienst Energie heeft het afgelopen jaar 5.526 klachten ontvangen; ruim 31 procent of 1.315 meer dan het jaar voordien. De ombudsdienst wijt de forse toename zelf aan een aantal beleidsmaatregelen die de energiefactuur de jongste tijd gevoelig hebben doen stijgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de btw-verhoging naar 21 procent, de afschaffing van de gratis elektriciteit in Vlaanderen en de Vlaamse energieheffing of 'Turteltaks'.

Oppositiepartij sp.a verwijst naar dezelfde factoren en is daarom ook "niet verbaasd" over de stijging van het aantal klachten. Vlaams parlementslid en energiespecialist Rob Beenders: "De Turteltaks, de btw-verhoging, de afschaffing van de gratis stroom... Het zijn altijd dezelfen die getroffen worden. Uiteraard verzetten mensen zich daartegen."

Sp.a pleit voor een hervorming van de energiefactuur waarbij "kleine, zuinige verbruikers minder betalen en grote luxeverbruikers meer". De partij pleit er ook voor om de btw op elektriciteit opnieuw te verlagen van 21 naar 6 procent. Voor de andere taksen moet er voor de socialisten een nultarief komen op het basisverbruik en een hoger tarief voor het "luxeverbruik". De partij heeft daarvoor een voorstel ingediend en vraagt aan de Vlaamse regering om de energieregulator VREG een becijferd voorstel te laten maken van hoe een progressief tarief er in realiteit uit zou kunnen zien.

bron: Belga