Oostende ronselt bedrijven in binnenland

Oostend wil bedrijven in het binnenland warm maken om een tweede vestiging te openen in de badstad. Het Economisch Huis werkte daarrond een mediacampagne uit. “De troeven van Oostende zijn onder meer dat er nooit files zijn en dat er ruimte aanwezig is om te ondernemen”, stelt burgemeester Johan Vande Lanotte. Via een campagne wil het Economisch Huis Oostende bedrijven in Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant en Brussel warm maken om een tweede vestiging in Oostende te openen, een “buitenbedrijf”. Een belangrijke troef die Oostende uitspeelt is dat er weinig file is in de regio. Bovendien ligt de E40 richting Frankrijk en Brussel, en de E403 richting Rijsel op een boogscheut van de badstad.

“Heel wat bedrijven slagen er niet in om hun personeel en materieel op een economisch en menselijk aanvaardbare manier over de dagelijkse filegolf te brengen en ’s avonds terug naar huis te brengen. Dat betekent voor die bedrijven een enorme factuur en voor de personeelsleden ook een enorme druk om tijdig te kunnen beginnen en tijdig terug thuis te zijn”, aldus het Economisch huis.



Bovendien beschikt Oostende nog over heel wat ruimte. “Er is nog voldoende industrieruimte beschikbaar om nieuwe vestigingen te bouwen of te huren. Deze zijn dan ook erg vlot bereikbaar via verschillende fileloze snelwegen. Bedrijven kunnen uit een grote pool van potentiële werknemers vissen. Om de uitbreiding vlot te laten verlopen, biedt de stad Oostende via het Economisch Huis extra ondersteuning”, vult Sabine Friederichs, voorzitter van het Economisch Huis, aan. Uiteraard hoopt Oostende op die manier wat te doen aan de werkloosheid die nergens groter is in West-Vlaanderen dan in de badstad.

Er komen onder meer campagnebeelden en radiospotjes om de campagne kenbaar te maken in het binnenland.

bron: Belga