Kranten keren nieuwsdienst Facebook de rug toe

Kranten keren nieuwsdienst Facebook de rug toe

De Britse krant The Guardian zet de samenwerking met de Facebook-nieuwsdienst ‘Instant Articles’ met onmiddellijke ingang stop. Dat bevestigt een woordvoerder van de krant aan het Britse nieuwsplatform Digiday. The Guardian zet naar eigen zeggen liever in op een “diepere relatie” met de lezer, en dat gaat het best via de eigen website. Met The Guardian verliest Facebook voor de tweede keer op korte tijd een belangrijke ambassadeur voor het Instant Articles-project. Eerder stopte ook het Amerikaanse The New York Times ermee. Beide kranten waren bij de negen klanten die vanaf het prille begin twee jaar geleden in Instant Articles waren gestapt. De Britse openbare omproep BBC en The Wall Street Journal doen formeel nog mee, maar in de praktijk maken ze er niet of nauwelijks nog gebruik van.

Instant Articles zijn volledige nieuwsartikelen die op Facebook worden ingeladen. Gebruikers kunnen die in één klik openen, zonder de Facebook-app te moeten verlaten. Een link openen naar een krantenartikel dat niet via Instant Articles is gedeeld, duurt een stuk langer.



Nadeel is wel dat de kranten het artikel op de Facebook-servers moeten zetten. Media leveren hun inhoud dus over aan het Facebook-algoritme, dat bepaalt welk artikel wanneer aan de gebruikers wordt getoond. Sinds vorig jaar is Facebook meer gaan inzetten op video en krijgen statusupdates van familie en vrienden voorrang op nieuws. Gevolg: gewone nieuwsartikels én Instant Articles verdwijnen meer naar de achtergrond.

The Guardian is van oordeel dat een gewone link naar de eigen website meer oplevert dan een Instant Article. “Ons eerste doel is om het publiek naar de vertrouwde omgeving van The Guardian te halen en om zo een diepere relatie met onze lezers op te bouwen, lidmaatschap te versterken en bijdragen om onze journalistiek van wereldklasse te financieren”, klinkt het bij een woordvoerder.

bron: Belga