Compensatie aanvragen voor vertragingen wordt eenvoudiger

Compensatie aanvragen voor vertragingen wordt eenvoudiger
Belga / J. Jacobs

NMBS en Test-Aankoop gaan samenwerken om de compensatieregeling voor reizigers klantvriendelijker te maken. Tegelijkertijd trekt de consumentenorganisatie de groepsvordering tegen het overheidsbedrijf in.

Vertragingen, het is iets waar elke treinreiziger wel eens mee te maken krijgt. Als het echt de spuigaten uitloopt, heb je recht op een compensatie. Voor occasionele langdurige vertragingen van 60 minuten gaat het om een volledige terugbetaling. Herhaalde, kleine vertragingen (tussen 15 en 30 minuten) worden voor 25 tot 50% gecompenseerd. NMBS en Test-Aankoop engageren zich samen om de regeling voor zo’n compensatie gebruiksvriendelijker te maken.

Intuïtieve website



Met het vernieuwde systeem zal het mogelijk zijn om de teruggave via bankoverschrijving uit te betalen op de rekening van de reiziger van wie de trein vertraging had. Daarnaast wordt de periode waarover de klant beschikt om een compensatieaanvraag in te dienen uitgebreid tot 30 dagen na de vertraging. “Test-Aankoop zal ook betrokken worden bij het ontwerp van de nieuwe NMBS-website die intuïtiever zal zijn”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “Zowel bij ons als bij Test-Aankoop staat het belang van de klanten voorop.”

Vergoeding voor stakingen

Met de aankondiging van de samenwerking tussen de twee organisaties wordt meteen ook een einde gemaakt aan een slepend juridisch conflict. Eind 2015 had Test-Aankoop een class action of rechtsvordering tot collectief herstel aangespannen tegen het overheidsbedrijf. Het eiste 40 euro schadevergoeding per reiziger voor acht stakingsdagen tussen december 2014 en 9 oktober 2015.

“Inmiddels was dat een juridische strijd zonder voorwerp geworden”, aldus Simon November van de consumentenorganisatie. “De grote meerderheid van de 44.000 deelnemers aan die actie werd al vergoed.”