Ozark Henry: "Deze plaat gaat over leven in extremen"

Ozark Henry is een componist zonder weerga. Je moet maar even naar zijn singles luisteren om meteen de noten te herkennen en er zeker van te zijn dat je het al jaren kent. Dat is meer dan ooit het geval voor ‘A dream that never stops’. En eigenlijk voor de rest van zijn nieuwe plaat. Sfeervol, bedwelmend, direct en fris in zijn muziek, maar zwaarder in zijn teksten. De West-Vlaming maakt een vrij sombere balans op van de wereld, stelt de mensheid in vraag en stippelt de weg uit naar een iets minder duistere toekomst.

De titel ‘Us’ is kort en sober, maar vat je plaat wel perfect samen.



Ozark Henry: “Het zijn ‘wij’ die vragen wat de mensheid eigenlijk is. Zijn we een gemeenschap waar iedereen deel van uitmaakt? Duidelijk niet. Kijk maar naar de ondenkbare dingen die momenteel gebeuren in de wereld.”

“Ik wil niet provoceren of bruuskeren, dat gebeurt al te veel”

Je teksten zijn eigenlijk vragen die je aan de mensheid stelt.

“Ik probeer te begrijpen hoe het allemaal mogelijk is. Ik woon vlakbij de jungle van Calais en ben getuige van mensenhandel. En dan was er de aanslag in Parijs. Een verschrikkelijke, onmenselijke daad gepleegd door jonge Brusselaars en Parijzenaars. We moeten ons de vraag stellen: Hoe is het mogelijk dat onze kinderen tot zulke extreme daden in staat zijn? De Franse president verklaarde meteen de oorlog aan IS en stuurde vliegtuigen om een stad in Syrië te bombarderen. Is dat de mensheid?”

Liggen die gebeurtenissen aan de basis van je nieuwe plaat?

“Ja. We worden geconfronteerd met een heel moeilijke realiteit en met belangrijke gebeurtenissen. Het kapitalisme werkt niet meer. We zitten al sinds 2008 in een economische crisis. De gevolgen van de klimaatverandering zijn veel groter dan we willen zien. Oorlogen zijn misschien wel gelinkt aan die veranderingen, die ervoor zorgen dat een steenrijk land plots het middelpunt van spanningen wordt. Minder water, kleinere oogsten… Het zet een samenleving onder druk en dat kan tot extremen leiden. Het veroorzaakt migratie. Miljoenen mensen moeten noodgedwongen verhuizen. We beleven een moment in de geschiedenis waar we geconfronteerd worden met kwesties die allesbehalve makkelijk op te lossen zijn. De antwoorden zijn te vinden, maar alleen als iedereen erbij betrokken wordt. Anders zullen we nooit resultaten boeken.”

Is deze plaat een vaststelling of een boodschap van hoop?

“Het is een vaststelling van die realiteit en tegelijkertijd de hoop dat het nooit meer opnieuw gebeurt. In mijn professionele leven zie ik welke technologische evoluties we de kunst te bieden hebben. De mogelijkheden zijn ongelofelijk. Google liet me in de toekomst kijken. Ik zag er de grootsheid en de capaciteiten van de mens. Dat is wat me hoop en moed geeft.”

Voor jou moet muziek een betekenis hebben.

“Deze plaat zit vol licht en hoop. Het voelt goed ernaar te luisteren. Maar tegelijkertijd is ze stevig verankerd in het hier en nu.”

Ze heet ‘Us’ maar er zit vaak een ‘You’ in je nummers. Je praat tegen iemand.

“Ik wil communiceren. We moeten met elkaar praten en elkaar begrijpen. Ik strijd samen met de VN tegen mensenhandel en in mijn job als muzikant werk ik samen met New York University op het vlak van ‘sound science’. Ik leef in extremen. En dat is een beetje het thema van deze plaat. Als ik zie waartoe de mens in staat is, dan denk ik dat het mogelijk is antwoorden te geven op heel moeilijke vragen. Maar daar is moed voor nodig.”

Heb je het nummer ‘Africa’ geschreven in je hoedanigheid van VN-ambassadeur?

“Ik heb onlangs deelgenomen aan de operatie ‘Bike for Africa’ van Brussels Airlines. Ik kreeg de kans mijn VN-collega’s in Senegal te ontmoeten. Zo is dat nummer ontstaan.”

Het album begint met de single ‘A dream that never stops’. Je schrijft met sprekend gemak melodieën die meteen raken.

“Het is mijn taal, dus het doet me plezier dat ze mensen raakt. Het laat met toe dingen te zeggen met de juiste nuance. Ik wil niet provoceren of bruuskeren. Dat gebeurt momenteel al wat te veel. Ik wil gewoon moed geven. Hoopvol blijven dat mensen kunnen veranderen. Ik heb begrepen dat in de muziek teksten geen gedicht zijn. Je moet de melodie volgen. Muziek is niet gewoon wat woorden op papier zetten om ze te lezen.”

Pierre Jacobs

Voor de release van de nieuwe plaat organiseert de MIVB nog tot 17 april een wedstrijd waarmee je tickets voor een privéshowcase en andere prijzen kan winnen. Meer info op wunderground.stib.be.