Stiptheid treinen daalt door treinongeval Leuven

De stiptheid van de treinen is in de maand februari tot 89,0% gedaald. Dat blijkt uit de cijfers die de spoornetbeheerder Infrabel en de spoorwegmaatschappij NMBS verspreidden. Het dodelijke treinongeval van 18 februari in Leuven is de belangrijkste oorzaak voor het toenemende aantal vertragingen.
door
Jelle
Leestijd 1 min.

Het aantal treinen dat stipt reed, of met een vertraging van minder dan zes minuten, ligt duidelijk lager dan in de dezelfde maand in 2016. In februari 2016 werd nog een stiptheidscijfer van 90,9% opgetekend.

Ongeval

«Het treinongeval is de belangrijkste oorzaak voor de dalende stiptheid», zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. «Dat incident alleen al zorgde voor 13.617 minuten vertraging op het spoornet. Dat heeft dus meteen ook een duidelijk effect op het stiptheidscijfer.»

Het ongeval in Leuven vond op zaterdag 18 februari rond 13.15 uur plaats. De trein naar De Panne ontspoorde toen net buiten het station van Leuven. Het eerste treinstel belandde in de berm naast de sporen en kantelde om. Bij het ongeval viel één dode en raakten 27 mensen gewond.

Opvallend is dat het ongeval niet tot leidde tot een stijging van het aantal afgeschafte treinen, blijkt uit de cijfers. In februari werden 1.325 treinen geheel of gedeeltelijk geschrapt, ofwel 1,3% van het totale aantal treinen. Het verschil met februari 2016 (1.335 afgeschafte treinen) is verwaarloosbaar.