Meer Belgische films, maar minder cinemabezoekers

De Belgische filmindustrie heeft er gemengd jaar opzitten. Hoewel het aantal films van eigen bodem gestegen is, daalde het aantal cinemabezoekers.

De Belgische bioscoopzalen hebben in 2016 19,4 miljoen bezoekers over de vloer gehad, een daling van maar liefst 8% tegenover het jaar voordien. Dat hebben de sectorfederaties Cinedata, FCB en VDFB bekend gemaakt. Hoewel er meer Belgische films in de zalen waren (34 in 2016 tegenover 25 in 2015), boekten ze minder succes. Zo lokte ‘FC De Kampioenen 2: Jubilee General’ 630.000 filmliefhebbers naar de zalen. De populairste film van eigen bodem vorig jaar, ‘De Premier’ (foto), overtuigde slechts 390.000 bezoekers. De totale omzet van de bioscopen daalde dan ook met 5,83%, tot iets meer dan 148 miljoen euro.

De sectorfederaties wijten deze daling aan het goede weer tijdens de zomermaanden en de drukke sportkalender, met onder andere het EK Voetbal en de Olympische Spelen. Dat slechts één week van de kerstvakantie in 2016 viel, had ook een negatieve invloed op de cijfers.

Koning Hollywood

Hoewel net iets meer dan vier op de tien vertoonde films van Amerikaanse komaf waren, brachten ze meer dan drie vierde van de omzet in het laatje. Hollywood doet nog steeds de kassa rinkelen. Zo had ‘The Revenant’ de hoogste omzet met 4,5 miljoen euro en was ‘Finding Dory’ de blockbuster van het jaar met bijna 600.000 bezoekers. Vanwege die prestatie kreeg de Disney-film de allereerste ‘Belgian Big Screen Award’ uit handen van vicepremier Kris Peeters (CD&V). Ondanks de dalende cijfers, had Peeters lovende woorden voor Belgische films: “De sector is goed voor ongeveer 5.000 directe jobs. En tussen 2008 en 2014 steeg het aantal bedrijven zelfs met 50 procent. De federale regering zal de sector dan ook blijven steunen, onder meer door de Taks Shelter, die goed is voor een jaarlijks steunbedrag van 55 miljoen euro”, aldus de vicepremier.