Lego pakt uit met sociaalnetwerksite voor kinderen

De Deense blokjesfabrikant Lego heeft Lego Life gelanceerd, een sociaalnetwerksite op kindermaat. Via het netwerk kunnen de jonge bouwvakkers hun creaties delen met foto’s. Binnenkort wordt het initiatief ook in ons land gelanceerd.

Het Deense bedrijf doet al jaren inspanningen om een echte community te creëren rond het merk. Lego Life is dus niet meer dan een logisch vervolg op de Lego Club, een magazine en een website gericht op Legofans tussen 5 en 9 jaar. Met de nieuwe sociaalnetwerksite mikt het merk op een iets ouder publiek, de 8- tot 12-jarigen. Zij kunnen via Lego Life elkaars bouwwerken bewonderen.

Om de kinderen te behoeden voor ongure figuren, cyperpesten of haatpraat is het sociale netwerksite volledig anoniem. In plaats van een echte foto met je eigen gezicht, bouwen Legofans een avatar uit Lego-blokken. Nicknames kunnen samengesteld worden uit drie woorden. Dat resulteert in gekke profielen zoals DukeCharmingChrimp of CharmanWilyDolphin. Wellicht komen er in ons land ook Nederlandstalige varianten.

Maar hoe vergewist Lego zich ervan dat individuen met kwade bedoelingen kansloos zijn op de netwerksite? “Gebruikers kunnen reageren via Lego-emoji’s en door Lego voorzine reacties”, legt Cathy Van de Cloot van Lego Life Benelux uit in De Morgen. “Reacties die zelf geschreven worden, worden eerst door onze moderators gelezen”.

Voor sommige experts is dat echter niet de juiste aanpak. “Als je alle opties voorkauwt, moeten kinderen niet meer nadenken over wat ze online prijsgeven en wat niet”, legt Hadewijch Vanwynsberghe van Mediawijs uit. “Kinderen moeten gewoon leren omgaan met de donkere kantjes van de online wereld”. Ook de ouders spelen daarin een grote rol. Zij moeten met hun kroost praten over hun online leven en zo een veilig en open klimaat creëren. Kinderen kunnen enkel een profiel creëren op Lego Life door het e-mailadres van een ouder op te geven. De bevestigingsmail wordt ook aan hen gericht.