Starbucks reikt vluchtelingen de hand

Starbucks wil wereldwijd 10.000 vluchtelingen aanwerven

De Amerikaanse koffieketen Starbucks wil de komende vijf jaar wereldwijd 10.000 vluchtelingen aanwerven. Daarmee reageert het bedrijf op het controversiële inreisverbod voor zeven landen van de Amerikaanse president Donald Trump.

Topman Howard Schultz is niet te spreken over de nieuwe maatregel en belooft in de 75 landen waar Starbucks actief is mensen aan te nemen “die oorlogen, vervolging en discriminatie ontvlucht zijn”. In De VS kijkt hij bijvoorbeeld naar vluchtelingen die voor het Amerikaanse leger gewerkt hebben, zoals tolken. In totaal zou het in de komende vijf jaar om 10.000 jobs gaan voor vluchtelingen.



Schultz leunt aan bij de Democraten en is een van de weinige Amerikaanse bedrijfsleiders die zich mengt in politieke debatten. Afgelopen zondag nam hij het ook op voor een ander geliefd doelwit van Trump: Mexico. “Met Mexico moeten we bruggen bouwen, geen muren”, zei hij.

Daarmee verwijst de topman naar de muur die de nieuwe Amerikaanse president wil optrekken op de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico. Starbucks zal blijven investeren in Mexico, klinkt het. De keten heeft er 600 cafés en stelt er 7.000 mensen te werk.

Gratis kamers

Ook de CEO van Airbnb, Brian Chesky, is niet van plan zich neer te leggen bij de plannen van Trump. Zo zal de online verhuurdienst gratis kamers aanbieden aan vluchtelingen die naar de VS willen komen.

Chesky kondigde op Twitter aan dat mensen die dringend een verblijfplaats nodig hebben hem kunnen contacteren. Volgens de topman gaat het inreisverbod frontaal in tegen de visie van Aibnb: “het samenbrengen van mensen en hen tonen dat iedereen overal thuis kan zijn”.

Ook andere Amerikaanse bedrijven, waaronder Tesla, Uber en JPMorgan Chase, lieten recentelijk hun ongerustheid horen over de beslissingen van hun nieuwe president.