Supermarktketen lust pangasius niet meer

pangasius
Foto R.V.

Supermarktketen Carrefour heeft besloten om de meest verkochte vissoort pangasius niet langer aan te bieden. De vis heeft een slecht imago omdat de kweek een negatieve impact op het milieu heeft.

De supermarktketen verzekert dat ze “altijd de nodige voorzorgsmaatregelen genomen heeft om de kwaliteit van de producten te garanderen”. Daardoor zou de pangasius die in de rekken lag van “onberispelijke kwaliteit” zijn, maar omdat de milieugevolgen niet onder controle geraken, neemt Carrefour deze maatregel. Ze wijst onder meer op de watervervuiling door de hoeveelheid uitwerpselen en de afval van visvoer.



Concurrentie volgt niet

Concurrent Delhaize is niet van plan Carrefour te volgen. Woordvoerder Roel Dekelver noemt pangasius een vrij populaire vis, met een slecht imago. “Het is een goedkope vis, met een vrij neutrale smaak waar bovendien niet veel graten in zitten. Omdat we garanties krijgen over de kwaliteit van de aanvoer, hebben we geen plannen om de verkoop te stoppen”, zegt de woordvoerder.

Ook Lidl en Colruyt zijn niet van plan de vis te bannen, omdat ze het engagement van de leveranciers krijgen dat het duurzaam gevangen of gekweekte vis is. “Dat geldt nog niet voor de diepvriesvis, maar het is een van onze doelstellingen om dat tegen eind dit jaar rond te hebben”, klinkt het bij Lidl.

Makro laat weten al vier jaar geleden gestopt te zijn met de verkoop van verse pangasius, maar de keten blijft wel diepvriespangasius verkopen, omdat “we kunnen garanderen dat het duurzaam is”.