Zwevende rotonde verbindt beide Kamergebouwen

Zwevende rotonde verbindt beide Kamergebouwen

Zonder ongelukken starten dit najaar de werken aan een luchtbrug tussen de beide gebouwen van de Kamer aan de Leuvenseweg in Brussel. Het wordt geen gewone luchtbrug, maar een soort rotonde enkele meters boven de begane grond. Het bouwwerk moet er voor zorgen dat bezoekers, medewerkers en parlementsleden niet langer de straat moet oversteken om van het ene naar het andere gebouw te gaan. “Een adembenemend mooi ding.” Kamervoorzitter Siegfried Bracke was vandaag zichtbaar in zijn nopjes bij de voorstelling van “Tondo”, de kunstvorm uit de Renaissance waaraan het project zijn naam ontleent. Het wordt dus een ronde constructie tussen het 18de eeuwse Kamergebouw en het hedendaagse Forum, maar het was uitdrukkelijk niet de bedoeling de brug te integreren in één van de bestaande gevels, noch om een soort van versmelting te bewerkstelligen.

“De keuze is resoluut gegaan naar een derde element, beter dan proberen te verzoenen en een cocktail van de twee te maken”, legt Brussels bouwmeester Kristiaan Borret uit. De buitenzijde van het bouwwerk wordt gesloten en reflecterende panelen zullen de omgeving weerspiegelen. Binnenin zal de brug daarentegen wel “open” zijn. “Een elegante façade met binnen een forse metaalstructuur”, aldus Borret, die benadrukt dat het niet de bedoeling is zogezegd “onzichtbaar” te blijven. “Waarom niet proberen prominent aanwezig te zijn?”



In oktober vorig jaar werd het nieuwe gebouw van de Kamer – het Forum – ingehuldigd. Oorspronkelijk was de bouw van een brug tussen beide gebouwen voorzien, al werden de plannen eerst afgevoerd uit budgettaire overwegingen, om nadien te beseffen dat die brug net kan helpen kosten te besparen, alleen al op het vlak van beveiliging. De kostprijs van de werf schat Bert Rogiers van Office, het bureau dat het project binnenhaalde, op 415.000 tot 450.000 euro.

“Nuttig besteed geld in vele betekenissen van het woord”, vult de Kamervoorzitter aan. De brug wordt in de eerste plaats functioneel, omdat het niet langer nodig zal zijn de soms drukke Leuvenseweg over te steken om van de ene vergaderzaal naar de andere te lopen. Daarnaast verwijst Bracke naar de beveiliging. Hij wil de Kamer op dat vlak doen evolueren naar een systeem met één of maximum twee toegangsdeuren, zoals alle moderne parlementen. En dan is er nog het iconische aspect. “Het is iets wat je achterlaat, met toegevoegde waarde.”

Na de lancering van de aanbesteding in juni vorig jaar, waren er dertien kandidaturen. Daarvan belandden er vijf op een short list, om uiteindelijk het “Tondo”-project te weerhouden. In april 2017 volgt de aanvraag voor de bouwvergunning, maar volgens Rogiers wordt niet gewacht op die vergunning om het aanbestedingsdossier al uit te werken. Het kan al gauw ruim honderd dagen duren alvorens de vergunning in kannen en kruiken is, zodat Rogiers hoopt in de herfst van start te kunnen gaan. Bedoeling is zo veel mogelijk elementen te prefabriceren, zodat de straat een week zal moeten worden afgesloten om de grootste werken af te handelen.

bron: Belga