Waarom de scouts niet blij zijn met deze VW-campagne

Waarom de scouts niet blij zijn met deze VW-campagne

De nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen vzw is boos op Volkswagen voor een reclamecampagne die deze week in het straatbeeld verscheen. De advertentie toont liftende scouts als publiciteit voor het type Caddy Maxi van VW. Dat meldt Scouts en Gidsen Vlaanderen woensdag. De scouts nemen uitdrukkelijk afstand en vragen om deze campagne onmiddellijk bij te sturen. Naar eigen zeggen werd Scouts en Gidsen Vlaanderen nooit door Volkswagen geconsulteerd over het inzetten van scouts bij dergelijke reclame. “We wensen op geen enkele wijze een verband te leggen tussen het commerciële belang van een automerk en ons pedagogisch project van Scouting”, zegt woordvoerder Jan Van Reusel. “Het ongevraagd en zonder enige wederzijdse instemming hanteren van jongeren in scoutsuniform voor promotie van een wagen, vinden we ongeoorloofd en onaanvaardbaar.”

Campagnemakers horen volgens Van Reusel te weten dat het beeld van een grote nationale jeugdbeweging niet zonder onderlinge overeenkomst kan gehanteerd worden; ook niet mits vergoeding van of vrijwillige medewerking door een lokale groep. “Als koepelorganisatie voor 80.000 scouts en gidsen in 500 Vlaamse scoutsgroepen waken wij streng over het imago van onze jeugdbeweging. We laten daartoe alle kenmerken en logo’s voor scouting door een merkenbureau juridisch beschermen tegen elk gebruik zonder voorgaand akkoord”, aldus Van Reusel.



Volkswagen benadrukt van zijn kant dat “het niet de bedoeling was om scouts in een slecht daglicht te plaatsen”. “VW maakt regelmatig gebruik van humoristische reclamecampagnes”, legt woordvoerder Jean-Marc Ponteville uit. “Als de scouts deze campagne niet leuk vinden, dan verontschuldigen we ons.”

Voor Scouts en Gidsen Vlaanderen gaat een dergelijke professioneel opgezette publiciteit veel verder dan een speelse of ludieke stunt en volstaat deze verantwoording niet. “Hier wordt onterecht de indruk gewekt van een promotionele samenwerking. De beeldvorming van het kwaliteitslabel scouting, dat staat voor vrijwillige inzet van jongeren, waar gezinnen hun kinderen aan toevertrouwen, wordt hier ondubbelzinnig gekoppeld aan een automerk”, aldus Van Reusel.

Scouts en Gidsen Vlaanderen wacht af hoe VW verder tegemoet komt. “Eerder werden gelijkaardige commerciële promocampagnes waarin scouts figureren op ons verzoek afgevoerd”, benadrukt Van Reusel. Volkswagen zegt dat beide partijen met elkaar in contact staan. “We spreken met elkaar en hopen tot een vergelijk te komen”, aldus nog Jean-Marc Ponteville.

bron: Belga