Citroenen helpen borstkanker opsporen

Facebook / Worldwide Breast Cancer

De organisatie Worldwide Breast Cancer heeft de Know Your Lemons-campagne gelanceerd. Die origineel vormgegeven actie moet vrouwen helpen om de symptomen van kanker op te sporen. Hoe? Door citroenen te gebruiken als metafoor voor borsten.

De oprichtster van de organisatie is Corrine Ellsworth. Corrine heeft haar beide grootmoeders verloren aan kanker en wou iets doen om zichzelf te beschermen. Hoe meer onderzoek ze deed, hoe meer vragen de informatie bij haar opriep.



Ze vond nergens een folder of website die al de informatie eenvoudig en toegankelijk weergaf. Dus besloot ze als grafisch ontwerpster, zelf aan de slag te gaan.

“Ik begon voorwerpen te fotograferen die borsten konden voorstellen: hoorntjes, meloenen, kruiken… en toen ontdekte ik citroenen. Het heeft een tepel, en het binnenste is gelijkaardig aan de anatomie van een borst. Een knobbel is hard en onbeweeglijk… en lijkt dus sterk op een citroenzaadje. Toen wist ik dat ik mijn metafoor had gevonden”, aldus Ellsworth.

Facebook / Worldwide Breast Cancer

De campagne bestaat al sinds 2002, heeft al 70 landen bereikt en is in meer dan 16 talen vertaald. Onlangs is ze viraal gegaan op Facebook.

In the past few days, I have received quite a few private messages about a "game" going around where you post a heart,…

Posted by Erin Smith Chieze on Tuesday, 10 January 2017