Brouwers sporen jongeren aan spontaan hun leeftijd te tonen

Brouwers sporen jongeren aan op spontaan leeftijd te tonen
Foto Pexels

Met ‘16 jaar? Bewijs ‘t maar!’ willen de Belgische brouwers jongeren stimuleren om zelf hun leeftijd te bewijzen als ze bier kopen of drinken. “Het tonen van een ID-bewijs moet als normaal worden beschouwd.”

Omdat de biercultuur een fundamenteel deel uitmaakt van het Belgisch DNA, doen mensen soms wat lacherig over jonge tieners die drinken. Maar volgens Horeca Vlaanderen schenkt ongeveer vier op vijf cafés alcohol aan jongeren onder de wettelijke leeftijdsgrens. Daar willen de horecafederaties samen met de Belgische brouwers iets aan doen.

“Bij het bestellen van bier moet het tonen van een ID-bewijs door jongere klanten als normaal worden beschouwd”, verklaart de voorzitter van de Belgische Brouwers Jean-Louis Van de Perre. “Met de slogan ‘16 jaar? Bewijs ‘t maar!’ nodigen we hen uit om steeds hun bewijs bij de hand te hebben. Daarmee maken we het voor de horecaondernemer makkelijker om ernaar te vragen.”

“Het moet anders”

Ook de horecafederaties Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel en Horeca Wallonië zetten de boodschap extra kracht bij. “Eén van de verantwoordelijkheden bij het runnen van een zaak is het toezien dat de wettelijke bepalingen met betrekking tot de leeftijdsgrens van alcohol schenken, worden nageleefd”, vult afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen Danny Van Assche aan. “Ongeveer vier op de vijf cafés schenkt alcohol aan jongeren onder de wettelijke leeftijdsgrens. Dit moet en kan anders.”