Belgocontrol transparanter over baangebruik in Zaventem

Belgocontrol transparanter over baangebruik in Zaventem

Welke start- of landingsbaan de luchtverkeersleiders op de luchthaven van Zaventem kiezen, hangt af van diverse factoren. Voortaan is er een tool die de luchtverkeersleiders van Belgocontrol daarbij adviseert. Die gegevens zal Belgocontrol ook publiceren, wat de transparantie en informatieverstrekking voor de omwonenden moet verbeteren. Dat meldt het autonoom overheidsbedrijf vandaag in een persbericht. “Al te vaak klonk er op basis van onvolledige gegevens onterechte kritiek van de buitenwereld op onze luchtverkeersleiders over de keuze van het baangebruik”, zegt CEO Johan Decuyper. Voor het systeem ook officieel in gebruik genomen kan worden, moet het wel nog gevalideerd worden door Mobiliteitsminister François Bellot.

Welke baan gebruikt wordt, hangt af van factoren als het weer, de windsterkte en -richting, de verkeersdrukte… De luchtverkeersleiders doen nu al een beroep op “allerlei geavanceerde apparatuur die informatie verschaft over de vele nodige parameters”. De nieuwe tool moet hen helpen bij het beslissingsproces.

Als daarvan afgeweken wordt, moet de luchtverkeersleider dat motiveren. “Hun expertise blijft noodzakelijk om de juiste beslissingen te kunnen nemen, rekening houdend met alle omstandigheden”, klinkt het. “Het systeem geeft de luchtverkeersleiders advies, maar is niet bepalend.” Bovendien zullen “stakeholders”, zoals de buurtcomités, info kunnen krijgen over die afwijkingen. Ook de klanten van Belgocontrol zullen ingelicht worden over het geplande baangebruik, “en welke impact dat waarschijnlijk heeft op de capaciteit van de luchthaven”.

Het zogenaamde RAAS (Runway Allocation Advisory System) van het Nederlandse bedrijf NLR werd al uitgebreid getest op Zaventem. Het is al in gebruik op Schiphol en Bazel-Mulhouse-Freiburg. Uit die tests bleek dat RAAS “inderdaad een meerwaarde betekent binnen de werking van de luchtverkeersleiding”. Sinds eind september wordt het systeem al bij wijze van test in de controletoren gebruikt.

bron: Belga